Profile of the Applicant to Pedagogy Programs and Attracting Academically Talented Students in a Context of Greater Incentives to Demand

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18046/recs.i40.5584

Keywords:

Pedagogy, Higher Education, Admission Requirements, Teachers, Education

Abstract

Based on the information from the 2020 admission process to Chilean Universities, this article explores, through descriptive and inferential statistical analyses, the profiles of students who apply and enroll in Pedagogy programs, according to their socioeconomic attributes and school trajectory. Among the main findings, together with a historical female presence, there is a predominance of students who even showing a good school performance during High School, do not achieve good results in the university admission tests. The conclusions highlight that, despite the new provisions and incentive policies, pedagogy programs are still not able to attract academically talented students.

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Author Biographies

  • Denisse Espinosa-Valenzuela, Centro de Investigación en Educación CIDCIE

    Profesora de Educación Media en Castellano y Comunicación; investigadora adscrita al Centro de Investigación CIDCIE, Universidad del Bío-Bío (Chile).

  • Carlos Rodríguez-Garcés, Centro de Investigación en Educación CIDCIE

    Doctor por la Universidad de Barcelona (España); docente en la Universidad del Bío-Bío y director del Centro de Investigación en Educación CIDCIE (Chile).

  • Geraldo Padilla-Fuentes, Centro de Investigación en Educación CIDCIE

    Trabajador Social, Licenciado en Trabajo Social; investigador adscrito al Centro de Investigación en Educación CIDCIE, Universidad del Bío-Bío (Chile).

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Published

2023-08-18

How to Cite

Espinosa-Valenzuela, D., Rodríguez-Garcés, C., & Padilla-Fuentes, G. (2023). Profile of the Applicant to Pedagogy Programs and Attracting Academically Talented Students in a Context of Greater Incentives to Demand. Revista CS, (40), 287-311. https://doi.org/10.18046/recs.i40.5584