Prison Education Will Not Be Planned. On the Dimensions of Accessibility and Development of Educational Practices in Two Contemporary Prisons in the Province of Santa Fe (Argentina)
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i39.5376Keywords:
Prison Education, Potential Educational Demand, AccessibilityAbstract
Penitentiary Units No. 16 and No. 5 are the last prisons opened on Santa Fe’s soil. The first –with an architectural model replicating the material and security conditions of a supermax prison– is intended for the imprisonment of 324 men; the second –built to transfer women detained in a mansion that functioned as a penitentiary until 2018– houses 184 women and 10 children. Based on a Survey of the socio-educational trajectories between 2019 and 2021 in both Units, we intend to analyze the characteristics of the educational proposals developed there, their accessibility conditions, and how the gender variable highlights differences between demand and access cash in a men’s and women’s prison. To do this, we will analyze a corpus produced from a survey of 30% of the population detained in both Units.
Downloads
References
Acín, Alicia (2019). La educación de jóvenes y adultos en contextos de privación de la libertad en la Ley de Educación Nacional Nº 26.660 (LEN). Políticas derivadas en interrogantes actuales. Cuadernos de Educación, 7, 17-31.
Actis, María Florencia (2016). Género y sistema penitenciario. Representaciones sociales que envisten los “cuerpos del encierro”. Actas de Periodismo y Comunicación, 2(1), 1-20.
Aliani, Hernán; Castillo, Rodrigo; Chiponi, María; Invernizzi, Estefanía; Manchado, Mauricio; Mir, Luciana; Routier, Eva (2017). La Bemba del Sur. Historia y devenir de un colectivo político y cultural en contextos de encierro. En A pesar del Encierro: prácticas políticas, culturales y educativas en prisión (pp. 89-98), editado por María Chiponi; Rodrigo Castillo; Mauricio Manchado. Rosario: Espacio Santafesino.
Almeda Samaranch, Elisabet (2017). Mujeres, delitos y prisiones. Paper. Revista de Sociología, 102(2), 143-393.
Aniyar de Castro, Lolita (2002). Las mujeres infractoras. Impacto y amplificación de los efectos de la pena. Capítulo Criminológico, 30(4), 333-351.
Antony, Carmen (2007). Mujeres invisibles: las cárceles femeninas en América Latina. Revista Nueva Sociedad, 208, 73-85.
Bourdieu, Pierre (2010). La dominación masculina. Buenos Aires: La Página.
Bustelo, Cintya (2017). Experiencias de formación en contextos de encierro: un abordaje pedagógico desde la perspectiva narrativa y (auto) biográfica [Tesis de doctorado]. Universidad Nacional de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.
Caimari, Lila (2007). Entre la celda y el hogar. Dilemas estatales del castigo femenino (Buenos Aires, 1890-1940). Nueva Doctrina Penal, 2, 427-450.
Chauvenet, Antoinette (2006). Privation de liberté et violence: le despotisme en prison [Privación de la libertad y violencia: el despotismo en prisión]. Déviance et Société, Médecine et Hygiène, 3, 373-388.
Coba, Lisset (2010). Territorios de desarraigo: subjetividades penalizadas, entre la ley del padre y la ética materna [Tesis de maestría]. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Quito, Ecuador.
Consejo Superior de la Universidad Nacional de Rosario (2008). Ordenanza N°652. Certificación de Competencias Específicas. Rosario: Universidad Nacional de Rosario.
Convención Americana sobre Derechos Humanos (Pacto de San José de Costa Rica) (1978). Gaceta Oficial núm. 9460. Recuperado de https://www.oas.org/dil/esp/1969_Convenci%C3%B3n_Americana_sobre_Derechos_Humanos.pdf
Correa, Ana (coord.), (2019). Producción de Sentidos y Subjetividades en el Espacio Carcelar. Acceso a justicia y derechos. 15 años de investigación desde la perspectiva de Derechos Humanos. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.
Cravero-Bailetti, Carolina (2012). Mujeres, encierro carcelario y educación [Tesis de maestría]. Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina.
Diccionario Enciclopédico Universal (1993). Sciens. Buenos Aires: Arasil.
Eisenstein, Zillah (1988). The Female Body and the Law [El cuerpo femenino y la ley]. Berkeley: The University of California Press.
Ferreccio, Vanina (2017). La larga sombra de la prisión. Una etnografía de los efectos extendidos del encarcelamiento. Buenos Aires: Prometeo.
Finnegan, Flavia (coord.), (2012). ¿El carro antes que el caballo? Reflexiones sobre algunas demandas y condiciones en torno de la Educación de Jóvenes y Adultos. Buenos Aires: Aique.
Foucault, Michel (2004). Vigilar y castigar: el nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo xxi.
Ghiberto, Luciana; Sozzo, Máximo (2014). Prisión y educación. Relaciones, tensiones y paradojas. Nova criminis: visiones criminológicas de la justicia penal, 8, 167-209.
Giancarelli, Maia (2021). Los sentidos de la maternidad desde el encierro punitivo. Modalidades de vinculación de las personas madres privadas de la libertad con sus hijas e hijos fuera de la prisión [Tesis de maestría]. Universidad de Barcelona, Barcelona, España.
Gobierno de la Provincia de Santa Fe. Ministerio de Seguridad. Secretaria de Asuntos Penitenciarios (2008). Documento Básico. Hacia una política penitenciaria de la provincia de Santa Fe [PDF]. Recuperado de https://www.santafe.gov.ar/index.php/web/content/download/56511/274496/file/Descargar.pdf
Kalinsky, Beatriz (2006). Los usos de la prisión: la otra cara de la institucionalización. El caso de las mujeres encarceladas. Ley, razón y justicia. Revista de Investigaciones en Ciencias Jurídicas y Sociales, 10, 181-204.
Kessler, Gabriel (2014). Controversias sobre la desigualdad, Argentina, 2033-2013. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Ley 23 737 de 1989 (21 de septiembre), modificación al Código Penal. Narcotráfico. Boletín Nacional del 11 de octubre de 1989. Recuperado de https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-23737-138
Ley 24 660 de 1996 (19 de junio), Ley de Ejecución de la Pena Privativa de la Libertad. Boletín Nacional del 16 de julio de 1996. Recuperado de https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-24660-37872
Ley 26 206 de 2006 (14 de diciembre), Ley de Educación Nacional. Boletín Nacional del 28 de diciembre de 2006. Recuperado de https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-26206-123542
Ley 26 695 de 2011 (27 de julio), modificación de la Ley 24 660 de 1996. Boletín Nacional del 29 de agosto de 2011. Recuperado de https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-26695-186022
Maffía, Diana; Cabral, Mauro (2003). Sexualidades migrantes. Género y transgénero. Buenos Aires: Feminaria.
Míguez, Daniel (2007). Reciprocidad y poder en el sistema penal argentino. Del pitufeo al motín de Sierra Chica. En En los márgenes de la ley. Inseguridad y violencia en el Cono Sur (pp. 23-46), compilado por Alejandro Isla. Buenos Aires: Paidós.
Ojeda, Natalia (2013). La cárcel y sus paradojas: los sentidos del encierro en una cárcel de mujeres [Tesis de doctorado]. Universidad Nacional de San Martín, San Martín, Argentina.
Perano, Jorge; Barreto, María Inés (2019). Selectividad del control social punitivo y acceso a derechos y a la justicia. En Producción de sentidos y subjetividades en el espacio carcelar. Acceso a justicia y derechos (pp. 53-66), compilado por Ana Correa. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.
Rockwell, Elsie (2009). La experiencia etnográfica. Buenos Aires: Paidós.
Routier, Eva (2020). Educación en contextos de encierro. Experiencias educativas y vida cotidiana de adultos en las prisiones santafesinas [Tesis de doctorado]. Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Argentina.
Routier, Eva; Manchado, Mauricio; Alberdi, Cristina (2020). Educar y castigar. Demandas, accesibilidad y trayectorias socio-educativas en una prisión de máxima seguridad de la provincia de Santa Fe (Argentina). Espacios en Blanco. Revista de Educación, 2(30), 279-292.
Segato, Rita (2007). El color de la cárcel en América Latina. Apuntes sobre la decolonialidad de la justicia en deconstrucción. Nueva Sociedad, 208, 142-160.
Sirvent, María Teresa (1996). Educación de jóvenes y adultos en un contexto de ajuste. Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, 9, 65-72.
Sirvent, María Teresa (septiembre, 2005). Las demandas por educación de los jóvenes y adultos de sectores populares. Trabajo presentado en Jornadas sobre trabajos de campo e investigación, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.
Sistema Nacional de Estadística sobre Ejecución de la Pena - SNEEP (2006). Informe Anual. Dirección Nacional de Política Criminal en Materia de Justicia y Legislación Penal [PDF]. Recuperado de https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/2020/11/informe_sneep_argentina_2006.pdf
Sistema Nacional de Estadística sobre Ejecución de la Pena - SNEEP (2019). Informe Anual. Dirección Nacional de Política Criminal en Materia de Justicia y Legislación Penal. Ministerio de Justicia y Derechos Humanos [PDF]. Recuperado de https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/2020/11/informe_sneep_argentina_2019_0.pdf
Sozzo, Máximo (2009). Populismo punitivo, proyecto normalizador y “prisión depósito” en Argentina. Revista Sistema Penal y Violencia, 1, 19-35.
Venier, Yanina (2019). La educación de las mujeres y disidencias presas: aportes desde la interseccionalidad para pensar políticas educativas. Trabajo presentado en el Primer Congreso Latinoamericano de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Villa María, Universidad Nacional de Villa María, Villa María, Argentina.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mauricio Manchado, María Eva Routier
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.
The content published in Revista CS is distributed under the Creative Commons BY-NC 4.0 Attribution/Recognition-NonCommercial 4.0 International license.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.