Nothing is Thrown Away, Everything is Transformed. Becoming a Scavenger-Teacher: Management of Everyday Precariousness in the Metropolitan Area of Buenos Aires
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i39.5330Keywords:
Management, School, Poverty, Disability, ScavengingAbstract
In this article, we propose that the idea that nothing is thrown away becomes an integral part of the daily management of precariousness in schools affected by the logics of New Public Management (NPM). We retrieve results of qualitative investigation on special education schools in urban poverty and environmental degradation contexts in the Metropolitan Area of Buenos Aires. We discuss urban recycling and the ways in which these dynamics affect schools and their teachers, and we maintain that teachers adopt basic subsistence practices like scavenging as one way of classroom management. The notion of scavenger-teacher refers, precisely, to that condition; the way in which teachers integrate the recovery of waste to get the necessary materials to do their work.
Downloads
References
Allan, Jullie; Youdell, Deborah (2017). Ghostings, materialisations and flows in Britain’s special educational needs and disability assemblage. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 38(1), 70-82. https://doi.org/10.1080/01596306.2015.1104853
Arfuch, Leonor (2018). La ciudad como autobiografía. En Conocer la Ciudad (pp.132-154), editado por Ricardo Green. Santiago de Chile: Bifurcaciones.
Barad, Karen (2007). Conociendo el universo a mitad de camino: la física cuántica y el enredo de la materia y el significado. Durham: Duke University Press. https://doi.org/10.1215/9780822388128
Besana, Patricio; Gutiérrez, Ricardo (2022). Coproducción y desigualdad: recolección y residuos en barrios populares de la Región Metropolitana de Buenos Aires. EURE (Santiago), 48(145), 1-21. https://dx.doi.org/10.7764/eure.48.145.01
Bocchio, María Cecilia (2020). El futuro llegó hace rato: pandemia y escolaridad remota en sectores populares de Córdoba, Argentina. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3). Recuperado de https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12473
Bussi, Eliana (2013). Hacer escuela secundaria en barrios de degradación ambiental y pobreza urbana extrema: estudio en torno de los dispositivos pedagógicos en la sociedad del gerenciamiento [Tesis de pregrado]. Universidad Nacional de San Martín, San Martín, Argentina.
Butler, Judith (2010). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Buenos Aires: Paidós.
De Sena, Angélica (2015). Caminos cualitativos: aportes para la investigación en ciencias sociales. Buenos Aires: CICCUS.
Fardella, Carla (2012). Verdades sobre la docencia, efectos y consecuencias subjetivas de la evaluación docente en Chile. Revista de Psicología, 21(1), 209-229. http://dx.doi.org/10.5354/0719-0581.2012.19996
Fardella, Carla; Carvajal-Muñoz, Francisca (2018). Los estudios sociales de la práctica y la práctica como unidad de estudio. Psicoperspectivas, 17(1), 91-102. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol17-issue1-fulltext-1241
Foucault, Michel (2007). Nacimiento de la biopolítica. Buenos Aires: FCE.
Foucault, Michel (2014). Seguridad, territorio y población. Buenos Aires: FCE.
Fox, Nick; Alldred, Pam (2021). Doing new materialist data analysis: a Spinozo-Deleuzian ethological toolkit [Haciendo un nuevo análisis materialista de datos: un conjunto de herramientas etológicas spinozo-deleuzianas]. International Journal of Social Research Methodology, 25(5), 625-638. https://doi.org/10.1080/13645579.2021.1933070
Fujita-Hirose, Jun (2021). ¿Cómo imponer un límite absoluto al capitalismo? Filosofía política de Deleuze y Guattari. Buenos Aires: Tinta Limón.
Gárgano, Cecilia (2022). El campo como alternativa infernal. Pasado y presente de una matriz productiva ¿sin escapatoria? Buenos Aires: Imago Mundi.
Geertz, Clifford (2003). La interpretación de las culturas. Ciudad de México: Gedisa.
Glaser, Barney; Strauss, Ansel (1967). El descubrimiento de la teoría de base. Chicago: Aldino Publishing.
Goetz, Judith; Lecompte, Margaret (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.
Grinberg, Silvia (2020). Etnografía, biopolítica y colonialidad. Genealogías de la precariedad urbana en la Región Metropolitana de Buenos Aires. Tabula Rasa, 34, 19-39. https://doi.org/10.25058/20112742.n34.02
Grinberg, Silvia; Dafunchio, Sofía; Mantiñán, Martín (2013). Biopolítica y ambiente en cuestión. Los lugares de la basura. Horizontes Sociológicos, 1(1), 115-142. Recuperado de http://aass.org.elserver.com/ojs/index.php/hs/article/view/65
Gutiérrez, Ricardo (2020). A Troubled Collaboration: Cartoneros and the PRO Administrations in Buenos Aires [Una colaboración conflictiva: cartoneros y las administraciones del PRO en Buenos Aires]. Latin American Politics and Society, 62(1), 97-120. https://doi.org/10.1017/lap.2019.47
Gutiérrez, Ricardo; Stevanato, Ana Beatriz (2021). Emprendedurismo, movilización social e innovación: la gestión de residuos en municipios argentinos. Revista Iberoamericana de Estudios Municipales, 24, 47-67. https://dx.doi.org/10.32457/riem24.1504
Hernández-Sampieri, Roberto; Mendoza, Christian (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: Mc Graw Hill Education.
Kristeva, Julia (1998). Poderes de la perversión. Buenos Aires: Siglo xxi.
Langer, Eduardo; Esses, Juan (2019). La salida es por arriba. Una historia de juventud, pobreza y educación. Buenos Aires: Grupo Editor Universitario.
Lorey, Isabell (2016). Estado de inseguridad. Gobernar la precariedad. Madrid: Traficante de Sueños.
Mantiñán, Martín (2018). La violencia hacia la vida en contextos de pobreza urbana y degradación ambiental [Tesis de doctorado]. Universidad Nacional de San Martín, San Martín, Argentina.
McRuer, Robert (2006). Crip Theory: Cultural Signs of Queerness and Disability, Cultural front [Teoría Crip: signos culturales de lo queer y la discapacidad]. New York: New York University Press.
Merlinsky, Gabriela (2013). Cartografías del conflicto ambiental. Buenos Aires: CICCUS.
Molina-Pérez, Javier; Luengo-Navas, Julián (2021). Profesionales híbridos: nuevas configuraciones del profesionalismo docente en el contexto político neoliberal. Foro de Educación, 19(1), 223-247. https://doi.org/10.14516/fde.762
Orlando, Gabriela (2019). Políticas de escolarización, condiciones institucionales y trabajo cotidiano en escuelas secundarias. Un estudio con docentes del Partido de General San Martín [Tesis de maestría]. Universidad Nacional de Luján, Luján, Argentina.
Paiva, Verónica (2013). Cartoneros, recolección informal, ambiente y políticas públicas en Buenos Aires 2001-2012. Urbe. Revista Brasileira de Gestão Urbana, 5(1), 149-158. https://doi.org/10.7213/urbe.7791
Perelman, Mariano; Boy, Martín (2010). Cartoneros en Buenos Aires: nuevas modalidades de encuentro. Revista Mexicana de Sociología, 72(3), 393-418. Recuperado de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-25032010000300002
Redondo, Patricia (2016). La escuela con los pies en el aire: hacer escuela entre la emancipación y la desigualdad. [Tesis de doctorado]. Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina.
Rizo, Marta (2018). Abordaje de la ciudad y lo urbano desde la identidad, el habitus y las representaciones sociales. En Conocer la Ciudad (pp.132-154), editado por Ricardos Green. Santiago de Chile: Bifurcaciones.
Rose, Nicholas (2007). The Politics of Life Itself: Biomedicine, Power, and Subjectivity in the Twenty First Century [Políticas de la vida: biomedicina, poder y subjetividad en el siglo xxi]. Princeton: University Press.
Schamber, Pablo (2008). De los desechos a la mercancía. Una etnografía de los cartoneros. Buenos Aires: SB Editorial.
Schwamberger, Cintia; Grinberg, Silvia (2020). Devenir escuela colador: dinámicas de escolarización de estudiantes con discapacidad en contexto de pobreza urbana de la Región Metropolitana de Buenos Aires. Praxis educativa, 24(2), 1-15. Recuperado de https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/4731
Scribano, Adrián (2008). El proceso de investigación social cualitativo. Buenos Aires: Prometeo.
Sisto-Campos, Vicente (2012). Identidades desafiadas: individualización, managerialismo y trabajo docente en el Chile actual. Psykhe, 21(2), 35-46. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282012000200004&lng=es&tlng=es
Sisto-Campos, Vicente (2019). Managerialismo versus prácticas locales. La decolonización del discurso managerial desde la vida de la escuela. Cuadernos de Administración, 32(58). https://doi.org/10.11144/Javeriana.cao.32-58.mvpl
Sisto-Campos, Vicente; Fardella, Carla (2008). Narrándose en la flexibilidad. Un análisis narrativo discursivo de la identidad en tiempos de flexibilidad laboral. Revista de Psicología, 17(2), 59-80. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2008.17137
Soto-Lagos, Rodrigo; Mera-Adasme, José Miguel; Núñez-Muñoz, Carmen; Sisto-Campos, Vicente; Fardella, Carla (2016). Entre la efectividad y los afectos: nuevos docentes en tiempos de nuevo management público. Athenea Digital, 16(3), 3-19. Recuperado de http://repositorio.unab.cl/xmlui/bitstream/handle/ria/3355/Soto_R_Entre_la_efectividad_y_los_afectos.pdf?sequence=1
Standing, Guy (2013). El precariado. Una nueva clase social. Barcelona: Pasado y Presente.
Verón, Eduardo (2017). Políticas Basura. [Informe de gestión, Universidad Nacional de San Martín]. Recuperado de https://gapepyg.files.wordpress.com/2019/09/polc3adticas-basura-de-verc3b3n-eduardo-1.pdf
Villagrán, Carla (2019). El dispositivo está de moda. Textos y Contextos desde el Sur, 4(7), 127-141. Recuperado de http://www.revistas.unp.edu.ar/index.php/textosycontextos/article/view/75
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cintia Schwamberger, Silvia Grinberg
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.
The content published in Revista CS is distributed under the Creative Commons BY-NC 4.0 Attribution/Recognition-NonCommercial 4.0 International license.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.