Quality Assurance in Higher Level Technical Training, and Incidence of Institutional Improvement Plans

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18046/recs.i34.4229

Keywords:

Professional Training, Technical Institutes, Quality Assurance, Quality Improvement Plans, Accreditation

Abstract

The objective of this research is to analyze the impact of Institutional Improvement Plans (PMI) on accreditation results for the Higher-level Technical Institutes, in Chile, understanding that ensuring quality is crucial to providing educational services of excellence, being accreditation its achievements indicator. Through a qualitative methodology, the results of institutional accreditation were reviewed, by analyzing strengths and weaknesses for the areas assessed. The results show that while is there a relative relationship between the implementation of PMI and the accreditation-years obtained, the data collected are insufficient to demonstrate its impact, since the relationships between the areas evaluated and the improvements proposed by the PMI were not found. In conclusion, it is recommended to perform a comprehensive review of the allocation of resources and conditions under which it is applied, as well as the identification of its true impact on quality improvement, in Chile.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Norma Eugenia Cárdenas-Saldaña, Universidad de los Lagos

    Doctora en Educación y Sociedad, Universidad Autónoma de Barcelona (España). Académica del Departamento de Educación de la Universidad de Los Lagos (Chile).

  • Francisco Ganga-Contreras, Universidad de Tarapacá

     

    Doctor en Gestión Estratégica y Negocios Internacionales, Universidad de Sevilla (España). Posdoctorado en Ciencias Humanas, Universidad del Zulia (Venezuela). Consultor internacional y profesor titular del Departamento de Educación de la Facultad de Educación y Humanidades de la Universidad de Tarapacá (Chile). Página web personal: https://www.franciscoganga.cl/

  • Cristian Aguilar-Ruiz, Departamento de Educación, Universidad de los Lagos

    Sociólogo, Universidad de La Frontera (Chile). Magíster en Ciencias Sociales, Universidad de Los Lagos (Chile). Analista Políticas Educativas, Departamento de Educación, Universidad de Los Lagos (Chile).

References

Banco Interamericano de Desarrollo - BID (2018). Mejor Gasto para Mejorar Vidas. Cómo América Latina y el Caribe puede hacer más con menos. Recuperado de https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Mejor-gasto-para-mejores-vidas-C%C3%B3mo-Am%C3%A9rica-Latina-y-el-Caribe-puede-hacer-m%C3%A1s-con-menos.pdf

Bauer, Waldemar; Gessler, Michael (2016). Dual Vocational Education and Training Systems in Europe: Lessons learned from Austria, Germany and Switzerland. En Vocational Education and Training in Sub-Saharan Africa: Current Situation and Development (pp. 48-66), editado por Friedhelm Eicker; Gesine Haseloff; Bernd Lennartz. Bielefeld (Germany): W. Bertelsmann Verlag. http://dx.doi.org/10.3278/6004570w

Bernasconi, Andrés (2009). Donde no somos tigres: problemas de la formación técnica en Chile en el contexto latinoamericano. Foco, 72, 14-16. Recuperado de https://www.inacap.cl/tportal/portales/tp4964b0e1bk102/uploadImg/File/EducacionSuperior/4_Problemas_Formacion_Tecnica_Chile.pdf

Biblioteca Nacional de Chile (2016). De la Escuela de Artes y Oficios a la Universidad de Santiago. La Educación Técnica en Chile. Recuperado de http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-682.html

Cancino, Víctor; Schmal, Rodolfo (2014). Sistema de Acreditación Universitaria en Chile: ¿cuánto hemos avanzado? Estudios Pedagógicos, 40(1), 41-60. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000100003

Comisión Nacional de Acreditación - CNA (2013). Pautas de Evaluación de Acreditación Institucional. Centros de Formación Técnica. Comisión Nacional de Acreditación. Recuperado de https://www.cnachile.cl/Documentos%20de%20Paginas/PAUTAS_EVAL_AI_CFT.pdf

Comisión Nacional de Acreditación - CNA (2014). Reglamento que fija el Procedimiento para el Desarrollo de los Procesos de Acreditación Institucional. Resolución exenta DJ n.° 009-4. Comisión Nacional de Acreditación. Recuperado de https://www.cnachile.cl/Documentos%20de%20Paginas/Reglamento_AI_24102014.pdf

Comisión Nacional de Acreditación – CNA (2019). Reglamento que fija el procedimiento para el desarrollo de los procesos de acreditación institucional. Diario oficial de Chile. Recuperado de https://www.cnachile.cl/SiteAssets/Paginas/Acreditacion-institucional/DO_AI.pdf

Comisión Nacional de Acreditación (2021). Buscador avanzado de acreditaciones. Recuperado de https://www.cnachile.cl/Paginas/buscador-avanzado.aspx

Comisión Nacional de Productividad (2018). Informe de Formación de Competencias Laborales. Santiago de Chile: Comisión Nacional de Productividad. Recuperado de https://www.comisiondeproductividad.cl/wp-content/uploads/2018/03/Informe_Formacion-de_Competencias-para_el_Trabajo.pdf

Consejo Nacional de Educación – CNED (2017). Índices tendencias educación superior 2017. Recuperado de https://www.cned.cl/sites/default/files/tendencias_matricula_pregrado_2017.pdf

Consejo Nacional de Educación - CNED (2020). Matrícula total educación superior 2005-2020. Consejo Nacional de Educación. Recuperado de https://www.cned.cl/indices/matricula-sistema-de-educacion-superior

Donoso, Sebastián; Corvalán, Óscar (2012). Formación técnica y aseguramiento de la calidad: enfoque de desarrollo de competencias. Cadernos de Pesquisa, 42(146), 612-639. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742012000200015

El Mercurio On-Line - EMOL (2017). “Déficit de profesionales técnicos en Chile: ¿En qué sectores se necesitan más?”. Recuperado de https://goo.gl/uCeyNq

Flick, Uwe (2015). El diseño de Investigación Cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.

Geoffroy, Esteban (2014). Origen y características del sistema de aseguramiento de la calidad de la educación superior chileno. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(3), 49-64. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.17.3.204051

Hinrichsen, Carlos (2003). Proyecto Fondef: educación del diseño basada en competencias: un aporte a la competitividad. Recuperado de https://goo.gl/Vnn3Nr

Lašáková, Anna; Bajzíková, Ľubica; Dedze, Indra (2017). Barriers and drivers of innovation in higher education: Case study-based evidence across ten European universities. International Journal of Educational Development, 55, 69-79. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2017.06.002

Lemaitre, María José; Maturana, Mario; Zenteno, Elisa; Alvarado, Andrea (2012). Cambios en la gestión institucional en universidades, a partir de la implementación del sistema nacional de aseguramiento de la calidad: la experiencia chilena. Calidad en la educación, 36, 21-52. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652012000100001

Ley 20.219 de 2006 (23 de octubre), por la cual se establece un Sistema de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. Biblioteca Nacional del Congreso, Santiago de Chile. Recuperado de https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=255323

Ley 21.091 de 2018 (11 de mayo), por la cual se crea un sistema de educación superior. Biblioteca Nacional del Congreso, Santiago de Chile. Recuperado de https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1118991

Mininsterio de Educación – Mineduc – (2015). Resolución Excenta 5042 de 06 julio de 2015. Recuperado de http://dfi.Mineduc.cl/usuarios/MECESUP/File/2015/convocatorias/PMI_FTP/PRESPMIFTPREX50422015.pdf

Ministerio de Educación - Mineduc (2017). Informe de titulación en educación superior en Chile 2017. Recuperado de https://www.mifuturo.cl/wp-content/uploads/2018/SIES/informes_anuales/titulados/informe%20titulacion%202017_sies.pdf

Ministerio de Educación - Mineduc (2018). Estrategia Nacional de Formación Técnico Profesional. Ministerio de Educación. Recuperado de http://www.tvetchile.org/wp-content/uploads/2018/03/Estrategia-Nacional-de-Formaci%C3%B3n-T%C3%A9cnico-Profesional-febrero-2018.pdf

Ministerio de Educación - Mineduc (2021a). Sistema de Información de Educación Superior (SIES). Centros de Formación Técnica. Recuperado de https://www.mifuturo.cl/centros-de-formacion-tecnica-cft/

Ministerio de Educación - Mineduc (2021b). Sistema de Información de Educación Superior (SIES). Base de datos de matrículas en instituciones educación superior. Ministerio de Educación. Recuperado de https://www.mifuturo.cl/bases-de-datos-de-matriculados

Ministerio de Educación y Ministerio del Trabajo y Previsión Social (2020). Estrategia Nacional de Formación Técnico Profesional. Ministerio de Educación. Recuperado de https://educacionsuperior.Mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/49/2020/12/Estrategia-FTP.pdf

Miranda, Martín (2003). Transformación de la Educación Media Técnico Profesional. En Políticas educacionales en el cambio de siglo (pp. 375-417), editado por Cristián Cox. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

Muga, Alfonso; Sotomayor, Alejandro; Baeza, Pablo (2017). Logros e impactos de los perfiles de egreso: evidencias y desafíos. En Evaluación del logro de perfiles de egreso: experiencias universitarias (177-188), editado por el Centro Interuniversitario de Desarrollo - Cinda. Santiago de Chile: Cinda.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos - OCDE (2019). Panorama de la Educación en Chile. Indicadores de la OCDE. Recuperado de https://slideplayer.es/slide/17610160/

Pineda-Herrero, Pilar; Ciraso-Calí, Anna; Arnau-Sabates, Laura (2019). La FP dual desde la perspectiva del profesorado: elementos que condicionan su implementación en los centros. Educación XX1, 22(1), 15-43. http://dx.doi.org/10.5944/educXX1.21242

Programa Mejoramiento de la Calidad y Equidad de la Educación Superior - Mecesup (2014). Manual Operacional del Programa de Financiamiento por Resultados de la Educación Terciaria –3. Ministerio de Educación. Recuperado de http://dfi.Mineduc.cl/usuarios/MECESUP/File/2015/operaciones/CLMECE3MOPERAT20102014.pdf

Programa Mejoramiento de la Calidad y Equidad de la Educación Superior - Mecesup (2015). Resolución Exenta n.° 32 de 2015. Ministerio de Educación. Recuperado de http://dfi.Mineduc.cl/usuarios/MECESUP/File/2015/convocatorias/PMI_FTP/Adj-327-FTP.pdf

Reich, Ricardo; Machuca, Flora; López, Daniel; Prieto, Juan; Music, Juan; Rodríguez-Ponce, Emilio; Yutronic, Jorge (2011). Bases y desafíos de la aplicación de convenios de desempeño en la educación superior de Chile. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 19(1), 8-18. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052011000100002

Romero, Rosa; Montt, Blanca; Arancibia, María (2020). Caracterización de las condiciones institucionales que favorecen u obstaculizan el desarrollo de la innovación educativa en la Educación Superior Técnico Profesional. Santiago de Chile: Comisión Nacional de Acreditación. Recuperado de https://www.cnachile.cl/SiteAssets/Paginas/cuadernos/Cuaderno%2019.pdf

Sevilla, María (2014). La educación técnica en Chile y Estados Unidos desde una perspectiva histórica y comparada. Calidad en la educación, 40, 297-317. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652014000100010

Sevilla, María (2017). Panorama de la educación técnica profesional en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: Cepal.

Sistema de información de Tendencias Educativas en América Latina - Siteal (2019). Educación y Formación Técnica Profesional. Santiago de Chile: Unesco-IIEP. Recuperado de https://www.siteal.iiep.unesco.org/eje/educacion_y_formacion_tecnica_y_profesional

Unesco (1999). Recomendaciones Segundo Congreso Internacional sobre Enseñanza Técnica y Profesional – Seúl.

Unesco (2003). Enseñanza y formación técnica y profesional en el siglo XXI: recomendaciones de la Unesco. Unesco. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000126050_spa

Unesco (2012). Recomendaciones del Tercer Congreso Internacional sobre Educación y Formación Técnica y Profesional “Transformar la EFTP: forjar competencias para el trabajo y la vida”. Unesco. Recuperado de https://unevoc.unesco.org/fileadmin/up/shanghai-spanish.pdf

Unesco (2015a). Qué es la EFTP. Unesco. Recuperado de https://unevoc.unesco.org/home/Que+es+la+EFTP

Unesco (2015b). Recomendación relativa a la enseñanza y formación técnica y profesional (EFTP). Unesco. Recuperado de http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=49355&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html

Unesco (2016). Estrategia para la enseñanza y formación técnica y profesional (EFTP) (2016-2021). Paris: Unesco. Recuperado de https://unevoc.unesco.org/go.php?q=Estrategia+para+la+EFTP+2016-2021

Wiendenslaufer, Pamela; Cifuentes, Mauricio; Guerrero, Holz (2015). Educación técnica profesional: los casos de Alemania, Australia y Canadá. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. Recuperado de https://www.bcn.cl/asesoriatecnicaparlamentaria/detalle_documento.html?id=26694

Published

2021-06-02

How to Cite

Cárdenas-Saldaña, N. E., Ganga-Contreras, F., & Aguilar-Ruiz, C. (2021). Quality Assurance in Higher Level Technical Training, and Incidence of Institutional Improvement Plans. Revista CS, (34), 127-165. https://doi.org/10.18046/recs.i34.4229