Policies of Educational Inclusion: The Challenge for Honduran Public Universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18046/recs.i34.4227

Keywords:

Democratization of Education, Higher Education, Honduras, Social Justice

Abstract

Today, a diverse student body attends the educational centers. As part of this diversity are those who belong to groups that are systematically violated. Implementing inclusive actions in higher education makes up one of the greatest educational challenges in the present day. In this work, and through a documentary review, we analyze the inclusion policies of Honduran public universities. Among the results we find the use of a concept of educational inclusion aimed at students with disabilities. We also discuss the different challenges that are imposed in Honduras, given the incipient development of inclusive processes in higher education. This leads us to study the concept of inclusion and consider it from a broader perspective. We conclude that talking about educational inclusion implies, in turn, talking about democracy and social justice.

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Author Biographies

  • Eddy Paz-Maldonado, Universidad Nacional Autónoma de Honduras

    Profesor en el Departamento de Pedagogía y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional Autónoma de Honduras (UNAH) (Honduras). Magíster en Educación Especial y Psicopedagogía por la Universidad Católica del Maule (Chile). Líneas de investigación vinculadas a la inclusión educativa, atención a la diversidad en la enseñanza superior, colectivos en condición de vulnerabilidad, justicia social y formación docente para la atención a la diversidad.

  • Ilich Silva-Peña , Universidad de Los Lagos

    Investigador en el Instituto Interuniversitario de Investigación Educativa (Iesed) (Chile) y el Departamento de Educación en la Universidad de Los Lagos (Chile). Profesor de educación general básica y Doctor en Ciencias de la Educación. Director de proyectos nacionales e internacionales. Intereses de investigación: formación docente, justicia social y metodologías de investigación.

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Published

2021-07-02

How to Cite

Paz-Maldonado, E., & Silva-Peña , I. . (2021). Policies of Educational Inclusion: The Challenge for Honduran Public Universities. Revista CS, (34), 71-90. https://doi.org/10.18046/recs.i34.4227