Not Disassociating Research from Struggle: Activist Feminisms in Latin American and Caribbean Academia
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i29.3744Keywords:
feminismo, historia feminista, estudios de género, estudios feministas, estudios de las mujeresAbstract
Una versión preliminar de este texto fue publicada en Carosio, Alba (abril, 2017). Somos las mismas. Academia y militancia feminista en nuestro sur. Trabajo presentado en XXXV International Congress of the Latin American Studies Association, Lima, Perú. Recuperado de https://albacarosio.wordpress.com/2018/04/29/somos-las-mismas-academia-y-militancia-feminista-en-nuestro-sur/
Downloads
References
Alcántara Costa, Ana Alice (2011). El movimiento feminista en Brasil: Dinámicas de una intervención política. Anuario de Hojas de Warmi, 16, 1-40. Recuperado de http://www.ub.edu/SIMS/hojasWarmi/hojas16/articulos/AnaAlice.pdf
Arendt, Hannah (2003). Qué es la autoridad? En Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política (pp. 101-155). Barcelona: Península.
FEM (1976). Editorial. FEM, 1(1), 3.
Galindo, Hermila (enero, 1916). La mujer en el porvenir. Ponencia presentada en el Primer Congreso Feminista de Yucatán, Mérida, México. Recuperado de https://ideasfem.wordpress.com/textos/f/f13
Lavrin, Asunción (2005b). Mujeres, feminismo y cambio social en Argentina, Chile y Uruguay 1890-1940. Santiago de Chile: Centro de Investigaciones Diego Barros Arana.
Luna, Lola (1992). Movimientos de mujeres, estado y participación política en América Latina: una propuesta de análisis histórico. En Boletín Americanista, 42-43, 255-266. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2937086.pdf
Morel, Isabel (1930). Charlas femeninas. Viña del Mar: El Stock.
Palermo, Alicia Itatí (2006). El acceso de las mujeres a la educación universitaria. Revista Argentina de Sociología, 4(7), 11-46. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/269/26940702.pdf
Rosemberg, Fulvia (1998). Estudios sobre la mujer y las relaciones de género en Brasil. En Estudios de la mujer en América Latina, editado por Gloria Bonder. Washington: CIDI-OEA.
Schwartzman, Simon (1996). América Latina: universidades en transición. Washington: OEA.
Tarducci, Mónica (2010). La profesora feminista como agente de transformación. En Aproximaciones críticas a las prácticas teórico-políticas del feminismo latinoamericano (pp. 153-161), coordinado por Yuderkys Espinosa Miñoso. Buenos Aires: En la Frontera.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Alba Carosio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.
The content published in Revista CS is distributed under the Creative Commons BY-NC 4.0 Attribution/Recognition-NonCommercial 4.0 International license.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.