Concepciones de investigación y realización académica en las ciencias sociales colombianas: los investigadores de la Universidad de Antioquia y la Universidad de los Andes
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i31.3484Keywords:
Researcher's Conceptions, Scientific Production, Evaluation of Research Products, Sociology of KnowledgeAbstract
This research elucidates, as ideal types, conceptions about life and the social situation of the researcher. More importantly, conceptions about the value of what is called academic achievement. This is a category related to the culmination (and communication) of research processes, which has become generalized as product production. Typified conceptions deal with what a researcher is and should be, social science research and the very idea of achievement. Furthermore, they refer to how the results of academic activity are and should be valued and evaluated. It is suggested, as a finding, the coexistence of diverse conceptions about what is and what is done in the social sciences. The research was based on in-depth interviews with professors from social science programs at the University of Antioquia and the University of the Andes in Colombia.
Downloads
References
Brown, Mark (2009). Science in Democracy. Expertise, Institutions and Representation. London: MIT Press.
Callon, Michel; Courtial, Jean-Pierre; Penan, Herve (1995). Cienciometría. El estudio cuantitativo de la actividad científica: de la bibliometría a la vigilancia tecnológica. Girón: Trea.
Cathalifaud, Marcelo Arnold (2012). Entre el universalismo y el relativismo. Reposicionamiento de las ciencias sociales latinoamericanas. Civitas, 12(1), 9-19.
Consejo Nacional de Política Económica y Social (2015). Política nacional de ciencia, tecnología e innovación, 2015-2025. Bogotá: Departamento Nacional de Planeación.
De Sousa-Santos, Boaventura (2010). Para descolonizar Occidente. Más allá del pensamiento abismal. Buenos Aires: Clacso.
De Sousa-Santos, Boaventura (2011). Una epistemología del sur. La reinvención del conocimiento y la emancipación social. México: Siglo XXI/Clacso.
Etzkowitz, Henry; Leydesdorff, Loet (1997). Universities and the Global Knowledge Economy: A Triple Helix of University-Industry-Government Relations. London: Pinter.
Gill, Rosalind (2014). Academics, Cultural Workers and Critical Labour Studies. Journal of Cultural Economy, 7(1), 12-30.
Gómez-Morales, Yuri Jack (2015). Usos y abusos de la bibliometría. Revista Colombiana de Antropología, 51(1), 291-307.
Gómez-Morales, Yuri Jack (2017). El baile de los que sobran: cambio cultural y evaluación académica. Revista Colombiana de Antropología, 53(2), 15-25.
Gómez-Morales, Yuri Jack (2018). Abuso de las medidas y medidas abusivas. Crítica al pensamiento bibliométrico hegemónico. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, 45(1), 269-290.
Guzmán-Tovar, César (2019). Las experiencias de aceleración en investigadores sociales de América Latina. Sociológica, 97(34), 115-144.
Jiménez, Absalón (2015). Colciencias, su devenir e impacto en los grupos de investigación de la Facultad de Ciencias y Educación de la UDFJC. Revista Científica, 22, 7-18.
Kreimer, Pablo (2006). ¿Dependientes o integrados? La ciencia latinoamericana y la nueva división internacional del trabajo. Nómadas, 24, 197-213.
Kreimer, Pablo (2011). La evaluación de la actividad científica: desde la indagación sociológica a la burocratización. Dilemas actuales. Propuesta Educativa, 20(36), 59-77.
Lux, Martha; Pérez, Ana (2017). Reflexiones sobre la producción, circulación y uso de las publicaciones académicas en las ciencias sociales. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, 44(1), 125-143.
Mannheim, Karl (2004). Ideología y utopía. Introducción a la sociología del conocimiento. México: FCE.
Marcuse, Herbert (1993). El hombre unidimensional. Ensayo sobre la ideología de la sociedad avanzada. Barcelona: Planeta-Agostini.
Masías, Rodolfo (2014). Los investigadores sociales en Colombia: producción, productividad y diferenciación social. Revista Colombiana de Sociología, 37(1), 123-156.
Nupia, Carlos (2013). Orígenes de la política científica y tecnológica en Colombia. Colciencias y su papel en la transferencia de modelo internacional de “política científica”. En Colciencias cuarenta años entre la legitimidad, la normatividad y la práctica (pp. 121-178). Bogotá: Observatorio de Ciencia y Tecnología/Universidad Nacional de Colombia/Universidad del Rosario.
Santos, José (2012). Tiranía del paper. Imposición institucional de un tipo discursivo. Revista Chilena de Literatura, 82, 197-217.
Santos, José (2015). Saberes académicos: de la producción textual a la creación de conocimiento. Literatura: Teoría, Historia, Crítica, 17(2), 97-112. http://doi.org/10.15446
Vasen, Federico; Lujano-Vilchis, Ivonne (2017). Sistemas nacionales de clasificación de revistas científicas en América Latina: tendencias recientes e implicaciones para la evaluación académica en ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Sociales y Políticas, 62(231), 199-228.
Vessuri, Hebe (2013). ¿Quién es el científico social en el siglo XXI? Comentarios desde los contextos académicos y aplicados y desde la corriente principal y la periferia. Sociológica, 28(79), 201-231.
Villaveces, José Luis; Forero-Pineda, Clemente (2007). Cincuenta años de ciencia en Colombia, 1955-2005. En Fundación Alejandro Ángel Escobar, 50 años (pp. 97-133), editado por Clemente Forero-Pineda. Bogotá: Fundación Alejandro Ángel Escobar.
Wallerstein, Immanuel (1999). Abrir las ciencias sociales. Informe de la Comisión Gulbenkian para la reestructuración de las ciencias sociales. México: Siglo XXI.
Wallerstein, Immanuel (2005). Las incertidumbres del saber. Barcelona: Gedisa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Rodolfo Masías, Carlos Andrés Aristizábal-Botero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.
The content published in Revista CS is distributed under the Creative Commons BY-NC 4.0 Attribution/Recognition-NonCommercial 4.0 International license.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.