External relations on the classroom: Experiences area Andina University Foundation

Authors

  • Belén Leal Hurtado Fundación Universitaria del Área Andina, Bogotá D.C https://orcid.org/0000-0002-7719-3109
  • Ruth Betty Aragón Aguilar Fundación Universitaria del Área Andina, Bogotá D.C

DOI:

https://doi.org/10.18046/recs.i23.2314

Keywords:

Interpersonal relationships, Friendship, Couple, Conflict,

Abstract

This article is the result of a research project conducted in the academic context. Its aim was to analyze how the students of the Area Andina University Foundation conceive relations of friendship, relationships and management of conflicts outside the classroom. It was developed under a psychosocial approach of qualitative and exploratory, not comparative, type with application of the method of mixed focus groups with a population of 48 students, between 18 and 25 years, enrolled in the third semester of the Faculty of Health Sciences: Nursing, Respiratory Therapy Optometry programs and the School of Design, Communication and Fine Arts, with programs: Graphic Design, Fashion Design, Culinary and Gastronomy in Bogotá. It was divided in three investigation phases. The first phase is about, conceptual approach to the subject. The second phase is about, analysis and interpretation of results decanted through the voices of young people, determining the categories of friendship, family and conflict management. In the last phase, discussion, conclusions and recommendations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Belén Leal Hurtado, Fundación Universitaria del Área Andina, Bogotá D.C

    Socióloga. Magister en Educación. Especialista en Docencia y Proyectos Educativos Institucionales. Docente de Tiempo Completo del Departamento de Humanidades.

  • Ruth Betty Aragón Aguilar, Fundación Universitaria del Área Andina, Bogotá D.C
    Psicóloga. Magister en educación con énfasis en docencia universitaria para el desarrollo del aprendizaje autónomo y en psicología de la salud. Docente de tiempo completo en el Departamento de Humanidades de la Fundación Universitaria del Área Andina.

References

Calderón C. P. (2009). Teoría de conflictos de Johan Galtung. Revista de Paz y Conflictos, 2. Granada, España. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=205016389005

Calleja, M.W.H. (2011). Hacia la optimización de las comunicaciones y su vinculación estratégica con las relaciones públicas como un proceso sistemático para la solución de los problemas empresariales. Perú: Universidad del Callao, Facultad de Ciencias Administrativas, Instituto de Investigaciones de la FCA. Recuperado de http://www.unac.edu.pe/images/documentos/organizacion/vri/cdcitra/Informes_Finales_Investigacion/2011/Julio/IF_CALLEJA_MONTANI_FCA.PDF

Campo C., Linares, J. L. (2002). Sobrevivir a la pareja. España: Editorial Planeta.

Cano, B. (2008). La Ética arte de vivir 2. Talleres para formación de valores. Bogotá, D.C.: Ediciones Paulinas.

Galtun, J. (1984) ¡Hay alternativas! 4 caminos hacia la paz y la seguridad, Madrid: Tecnos.

Garrido G., A., Reyes L. A. G., Torres V. L. E., Ortega S. P. (2008). Importancia de las expectativas de pareja en la dinámica familiar. Enseñanza e Investigación en Psicología, 13(2).Xalapa: México. Recuperado de http:// www.redalyc.org/articulo.oa?id=29213203

Gerring, J. (2014). Metodología de las Ciencias Sociales. España: Alianza Editorial.

Morales, M. M. (2005). “Análisis Psicosocial del Poder en las Relaciones de Género”. Tesis doctoral. Departamento de Psicología Social y Metodología de las Ciencias del Comportamiento. España: Editorial Universidad de Granada

Observatorio para la Paz (2014). Elementos Conceptuales del Modelo Pacicultor. En: Pacicultura para una Educación Superior Inclusiva. Bogotá: Fundación Universitaria del Área Andina. Observatorio para la Paz, Ministerio de Educación Nacional

Rogers, C. (1980). El poder de la persona. México: Manual Moderno.

Romero Iribas, A.M. (2015). El Estatuto Antropológico de la Amistad y su
Dimensión Social: perspectivas para el siglo XXI. Pamplona, España: Universidad de Navarra. Facultad de Filosofía y letras. Departamento de Filosofía. Recuperado de: http://dadun.unav.edu/bitstream/10171/39719/1/Tesis_AnaMariaRomeroIribas.pdf

Sellés, J. F. (2008). La educación de la amistad: una aproximación conceptual. II(1). Recuperado de http://site.ebrary.com.proxy.bidig.areandina.edu.co:2048/lib/bibliotecafuaasp/reader.action?docID=10344991

Vásquez, F. (2013). Destilar la información (Un ejemplo seguido paso a paso). Bogotá: Universidad de la Salle, Maestría en Docencia.

Vinyamata, C. E. (2015). Revista de Paz y Conflictos. 8 (1). Instituto de la Paz y los Conflictos. España: Universidad de Granada. Recuperado de http://www.ugr.es/~revpaz/numeros/revpaz_8_1_completo.pdf

Published

2017-09-16

How to Cite

Leal Hurtado, B., & Aragón Aguilar, R. B. (2017). External relations on the classroom: Experiences area Andina University Foundation. Revista CS, (23), 135-156. https://doi.org/10.18046/recs.i23.2314