Afro-Music Festivals in Multicultural Nation States: Parallel Analysis of Mexico and Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18046/recs.i21.2275

Keywords:

Multiculturalism, Afro-Latin America, Ethnic-Racial Identities, Pigmentocracies, Urban Anthropology

Abstract

The article analyzes two Latin American afromusic festivals -one in Mexico and one in Colombia-, trying to find the strategies by which the multicultural project is expressed in these historical and culturally different scenarios. Using qualitative techniques, the ways through which the state institutions organizing the events and the people attending them build their experiences mediated by ethno-cultural difference and multicultural legislation that regulates it are characterized. The paper concludes that the Latin American multicultural project presents serious structural flaws in their actions and raises other ways of understanding the ethnic and racial otherness and its relationship to state institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDREWS, G. R. (2007). Afrolatinoamérica 1800-2000. Madrid, España: Iberoamericana.

BAUDRILLARD, J. (1997). Pantalla total. Barcelona, España: Anagrama.

BAUDRILLARD, J. (2001). De la seducción. Madrid, España: Cátedra.

BIRENBAUM QUINTERO, M. (2012). De ritos a ritmos: las prácticas musicales afropacíficas. En E. Restrepo (Ed.), Estudios afrocolombianos hoy: aportes a un campo transdisciplinario (pp. 159-187) Popayán, Colombia: Universidad del Cauca.

CASTAÑEDA, Á. (2012). Performing the african diaspora in Mexico. En K. Dixon y J. Burdick (Eds.), Comparative Perspectives on Afro-Latin America (pp. 93-113) Florida, Estados Unidos: University Press of Florida.

CASTRO-GÓMEZ, S. (2004). Ciencias sociales, violencia epistémica y el problema de ''la invención del otro''. En S. Dube; I.Banerjee Dube y W. Mignolo (Coords.), Modernidades coloniales (pp. 287-303) Ciudad de México, México: El Colegio de México.

CHAVES, M.; Montenegro, M. y Zambrano, M. (2010). Mercado, consumo y patrimonialización cultural. Revista Colombiana de Antropología, 46 (I), 7-26.

COMAROFF, J. y Comaroff J. (2011). Etnicidad S.A. Buenos Aires, Argentina: Katz.

CORONA, I. y Madrid, A. L. (2010). Introduction: The postnational turn in music scholarship and music marketing. En I. Corona y A. L. Madrid, (Eds.), Postnational musical identities (pp. 3-22) Lanham, Estados Unidos: Lexington Books.

DE CARVALHO, J. J. (2004). Las tradiciones musicales afroamericanas: de bienes comunitarios a fetiches transnacionales. En J. Arocha (Comp.), Utopía para los excluidos: el multiculturalismo en África y América Latina (pp. 47-78) Bogotá, Colombia: CES.

DE LA SERNA HERRERA, J. M. (2009). Exploración antropológica para la formulación de la pregunta sobre las personas afromexicanas en el censo nacional de población y vivienda y en encuestas relacionadas. Ciudad de México, México: CONAPRED.

FERREIRA MAKL, L. (2008). Música, artes performáticas y el campo de las relaciones raciales. Área de estudios de la presencia africana en América Latina. En G. Lechini (Comp.), Los estudios afroamericanos y africanos en América Latina (pp. 225-250) Buenos Aires, Argentina: CLACSO.

GILROY, P. (1993). The black Atlantic. Modernity and double consciousness. Cambridge, Reino Unido: Harvard University Press.

GITHIORA, C. (2008). Afro-mexicans. Discourse of race and identity in the african diáspora. Trenton, Estados Unidos: Africa World Press.

GROS, C. (2000). Políticas de la etnicidad. Bogotá, Colombia: ICANH.

GUSS, D. (2000). The Festive state: race, ethnicity, and nationalism, as cultural performance. Londres, Reino Unido: University of California Press.

HALL, S. (1991). The local and the Global: Globalization and Ethnicity. En A.D. King (Ed.), Culture Globalization and the World-System. Contemporary Conditions for the Representation of Identity (pp. 19-39) Binghamton, Estados Unidos: Macmillan-SUNY-Binghamton.

HALL, S. (1997). The spectacle of the other. En S. Hall (Ed.), Representation: cultural representations and signifying practices (pp. 223-290) Londres, Reino Unido: Sage.

HALL, S. (2013). Notas sobre la deconstrucción de lo popular. En R.Soto Sulca (Ed.), Discurso y poder en Stuart Hall (pp. 183-201) Huancayo, Perú: Melgraphic.

HARDT, M. y Negri, A. (2006). Multitud: guerra y democracia en la era del Imperio. Barcelona, España: Debolsillo.

HOFFMANN, O. (2007). De las ''tres razas'' al mestizaje: diversidad de las representaciones colectivas acerca de ''lo negro'' en México (Veracruz y costa chica). Recuperado de http://halshs.archives-ouvertes.fr/docs/00/46/32/96/PDF/2007-tres_razas.pdf

PAZOS CÁRDENAS, M. (2016). ''Expresiones del multiculturalismo en dos festivales afromusicales latinoamericanos: El Festival de músicas del Pacífico ''Petronio Álvarez'' (Colombia) y el Festival Internacional Afrocaribeño (México)''. Tesis de Maestría en Estudios Latinoamericanos, Universidad Nacional Autónoma de México.

PIZANO, O. (et. al) . (2004). La fiesta, la otra cara del patrimonio. Valoración de su impacto económico, cultural y social. Bogotá, Colombia: Convenio Andrés Bello.

PRECIADO, B. (2011). Multidoes queer: notas para uma política dos ''anormais''. Estudos feministas, 19 (1), 11-20.

RESTREPO, E. (2004). Teorías contemporáneas de la etnicidad: Stuart Hall y Michel Foucault. Popayán, Colombia: Universidad del Cauca.

SEGATO, R. L. (2007). La Nación y sus otros. Raza, etnicidad y diversidad religiosa en tiempos de Políticas de la identidad. Buenos Aires, Argentina: Prometeo Libros.

SUE, C. (2013). Land of the cosmic race. Race mixture, racism and blackness in Mexico. New York, Estados Unidos: Oxford University Press.

TELLES, E. (2014). The Project on ethnicity and race in Latin America (Perla). Hard data and what is at stake. En E. Telles et ál., Pigmentocracies. Ethnicity, race and color in Latin America (pp. 1-35) Chapel Hill, Estados Unidos: The University of North Carolina Press.

TURNER, B. (1989). El cuerpo y la sociedad. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

VILLASEÑOR ALONSO, I. y Zolla Márquez, E. (2012). Del patrimonio cultural inmaterial o la patrimonialización de la cultura. Cultura y Representaciones Sociales, 12, (6), 75-101.

VINSON, B. y Vaughn, B. (2004). Afroméxico. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

VIRNO, P. (2003). Gramática de la multitud. Para un análisis de las formas de vida contemporáneas. Madrid, España: Traficantes de sueños.

WADE, P. (2000). Raza y etnicidad en Latinoamérica. Quito, Ecuador: Abya-Yala.

WADE, P. (2008). Población negra y la cuestión identitaria en América Latina. Universitas Humanística, 65, 118-137.

ZIZEK, S. (2012). En defensa de la intolerancia. Madrid, España: Sequitur.

Published

2017-04-07

How to Cite

Pazos Cardenas, M. (2017). Afro-Music Festivals in Multicultural Nation States: Parallel Analysis of Mexico and Colombia. Revista CS, (21), 121-143. https://doi.org/10.18046/recs.i21.2275