When Oliver kissed another boy, his best friend, Dick. Literary languages and violent language directed at LGBT youth in the school system

Authors

  • Mauricio Pulecio Universidad de Pittsburgh

DOI:

https://doi.org/10.18046/recs.i15.1986

Keywords:

LGBT, discrimination, language, literature, education, youth, sexual diversity, Fernando Molano

Abstract

This paper analyzes the way in which homophobic offensive language perpetuates discrimination against LGBTQ youth in the school system. Although it exemplifies a global problem, the Colombian case articulates a local answer. Results from fieldwork conducted by the author in elite high schools in Bogotá are shown to illustrate how verbal expressions of hate permeate the educational realm. Also, some literary pieces are studied, especially those from the poet and novelist Fernando Molano Vargas (1961-1998). The inclusion of his works in educational curricula is advocated. Literary language is opposed to hate language, to express ways to resist the latter that are able to legitimate non-heterosexual affects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Mauricio Pulecio, Universidad de Pittsburgh

    Abogado de la Universidad Nacional de Colombia (2007), y Magíster Magna Cvm Lavde de la Pontificia Universidad Javeriana (2010), donde recibió además Mención de Honor por su trabajo de grado. Actualmente es candidato a Ph.D in Hispanic Languages and Literatures con especialidad en Gender, Sexuality and Women's Studies, University of Pittsburgh. Ha recibido el Elizabeth Baranger Teaching Award 2015, por excelencia en la enseñanza, otorgado por la Graduate Student Association, Dietrich School of Arts & Sciences, University of Pittsburgh. En 2008 fue galardonado con la beca "Jóvenes investigadores e Innovadores" conferida por COLCIENCIAS. Ha publicado varios artículos sobre temas de género, sexualidad, educación y cultura, y ha sido profesor de la Universidad Jorge Tadeo Lozano e investigador del Instituto PENSAR de la Pontificia Universidad Javeriana. Sus intereses son teorías de género y sexualidad, literatura y cultura latinoamericana, filosofía del lenguaje, filosofía política y filosofía del derecho.

References

BUTLER, J. (2007). El Género en Disputa. Barcelona: Paidós.

BUTLER, J. (1997). Lenguaje, poder e identidad. Madrid: Síntesis.

CANTOR, E. (2008). Homofobia y Convivencia Escolar. Bogotá, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional.

CORNEJO, G. (2011). "Contra la familia: ¿Cómo hacer justicia a los niños afeminados?" Nómadas (35). Bogotá, Colombia: Universidad Central.

CONSEJO DE ESTADO. Sentencia de 12 de Noviembre de 2014, Impugnación de Acción de Tutela. República de Colombia.

EL ESPECTADOR. (2008). Nuevas protestas en colegio de Manizales por dos niñas lesbianas. 28 de Abril de 2008.

EL TIEMPO. (2012). 28 de Enero. Según concejal, dar clases sobre la comunidad LGBT podría estar promoviendo la homosexualidad. 29 de Enero de 2012.

EL TIEMPO. Dos estudiantes lesbianas que habían sido expulsadas de un colegio de Manizales serán reintegradas. 24 de Abril de 2008.

ERIBON, D. (2000). Identidades, reflexiones sobre la cuestión gay. Barcelona: Ediciones Bellaterra.

FELMAN, S. (2002). The Juridical Unconscious: Trials and Traumas in the Twentieth Century. Harvard: University Press.

HALBERSTAM, J. (2005). In a Queer Time and Place: Transgender Bodies, Subcultural Lives. NY: New York University Press.

HANSON, E. (2011). The Future's Eve: Reparative Reading after Sedgwick''. The South Atlantic Quarterly, 110 (1), 101–119.

LEMAITRE RIPOLL, J. (2009). El derecho como conjuro: fetichismo legal, violencia y movimientos sociales. Bogotá, Colombia: Siglo del Hombre y Universidad de Los Andes.

MOLANO VARGAS, F. (1992). Un Beso de Dick. Medellín, Colombia: Cámara de Comercio.

MOLANO VARGAS, F. (2012). Vista desde una acera. Bogotá: Seix Barral.

MOLANO VARGAS, F. (1997). Todas mis cosas en tus bolsillos. Universidad de Antioquia, Colombia: Celeste.

REPÚBLICA DE COLOMBIA. (2011). Corte Constitucional. Sentencia T–905

RORTY, R. (2000). "Derechos Humanos, racionalidad y sentimentalismo", en: Verdad y progreso. Barcelona: Paidós.

SEDGWICK, E. (2003). "Paranoid Reading and Reparative Reading, or, You're So Paranoid, You Probably Think This Essay Is about You", en: Touching Feeling: Affect, Pedagogy, Performativiy. Duke University Press.

Fuentes online

And This is Jamey's HAUSE. (2011, 4 de Mayo). "It Gets Better, I promise!". Youtube [archivo de video] Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=–Pb1CaGMdWk

Published

2015-04-15

How to Cite

Pulecio, M. (2015). When Oliver kissed another boy, his best friend, Dick. Literary languages and violent language directed at LGBT youth in the school system. Revista CS, (15), 17-39. https://doi.org/10.18046/recs.i15.1986