Narrating in Written Form: Intersubjectivity and Recursive Processes in Children Writers
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i11.1572Keywords:
Recursion, Writing, Narration, Intersubjectivity, Children’s Acquisition of Written LanguageAbstract
This article presents an analytical and theoretical reflection on the cognitive implications of the creation of intersubjective aspect in a narrative text. The first part explores various relationships between psychology, philosophy of the mind, discourse studies and narratology in order to provide a conceptual framework from which it is possible to think about the processes of written language acquisition in children. The article then addresses the issue of recursive processes and provides a recursive conception of the mind in order to explain how it is possible that children develop written narratives addressing the needs of a potential reader while creating relationships not only between narrator and narratee but also among the characters themselves. Finally, it offers some conclusions s about the educational implications of taking the stance outlined here.Downloads
References
Astington, J. (1993). El descubrimiento infantil de la mente. Madrid, España: Morata.
Belinchon, M.; Igoa, J.M. & Rivière, A. (1992). Psicología del lenguaje: investigación y teoría. Madrid, España: Trotta.
Benveniste, E. (1999). Problemas de lingüística general. Tomo 1 y 2. México: Siglo XXI.
Bonilla, M.E. (2009). Razonamiento abductivo de niños de 10 años al interpretar un texto narrativo. Tesis de maestría no publicada, Universidad del Valle.
Bruner, J. (2000). La educación: puerta de la cultura. Madrid, España: Visor.
Bruner, J. (2001). Realidad mental y mundos posibles. Barcelona, España: Gedisa.
Corballis, M. (2007). The Uniqueness of human recursive thinking: the ability to think about thinking may be the critical attribute that distinguishes us from all other species. American Scientist, 95.
Corballis, M. (2011). The recursive mind. New Jersey: Princeton University Press. Correa, M. (2003). Yo me sé el cuento de... En B. Orozco (Comp.). El niño: científico, lector y escritor, matemático. Cali: Universidad del Valle, 99–131.
Correa, M.; Orozco, B. & Hurtado, R. (2002). Informe técnico de investigación: Relación contractual narrador–narratario en la escritura de textos narrativos: un estudio con niños de 8–10 años. Santiago de Cali: COLCIENCIAS.
Courtes, J. (1997). Análisis semiótico del discurso. Madrid, España: Gredos.
Cunningham, D. (1998). Cognition as semiosis. The role of inference. Theory & Psychology, 8(6), 827 –840.
De Castro, D. (2008). Los procesos cognitivos de revisión en el establecimiento de la coherencia en narraciones escritas por niños de niños de 10 años. Tesis de maestría no publicada, Universidad del Valle.
Dennett, D. (2000). Tipos de mentes. Barcelona, España: Debate.
Ducrot, O. (1998). Polifonía y argumentación. Santiago de Cali, Colombia: Universidad del Valle.
Eco, U. (1999). Lector in fabula. La cooperación interpretativa en el texto argumentativo. Barcelona, España: Lumen.
Everaert–Desmedt, N. (2003). El guión de Bin Laden. Análisis semiótico de un dibujo en la prensa. Utopía y Praxis Latinoamericana, 8 (21), 87 – 100.
Ferreiro, E. & Siro, A. (2008). Narrar por escrito desde un personaje. Acercamiento de los niños a lo literario. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Ferreiro, E. & Teberosky (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: Siglo XXI.
Filinich, M.I. (1998). La perspectiva en la narración: una guía para la lectura. Colección pedagógica universitaria. 29. 167 – 186. Recuperado el 30/3/2012 de: http://www.uv.mx/cpue/coleccion/N_29/la_perspectiva_en_la_narraci%C3%B3n.htm
Flower, L. & Hayes, J. (1981). A cognitive process theory of writing. College Composition and Communication, 32, 365–387.
González, F. (2002). Sujeto y subjetividad: una aproximación histórico–cultural. México: Thomson.
Greimas, A.J. (1993). La Semiótica del Texto. Barcelona, España: Paidós.
Hofstadter, D. (1979/1992). Estructuras y procesos recursivos. En Hofstadter, D (autor). Gödel, Escher y Bach. Un eterno y grácil bucle. Capítulo 5. Barcelona, España: Tusquets.
Hornstein, L. (2003). Intersubjetividad y clínica. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Jiménez, T.; Medina, D. & Moreno, F. (2008). Análisis del funcionamiento abductivo de tres lectores enfrentados a la lectura de un fragmento de Alicia en el país de las maravillas. Documento escrito no publicado. Cali: Universidad del Valle.
Kellog, R. (1994). The Psychology of writing. New York, EE.UU: Oxford University Press.
Leslie, A. (1987). Pretense and Representation: The Origins of 'Theory of Mind'. Psychological Review, 94, (4) 412–426.
Medina, A. (2006). Enseñar a leer y escribir: ¿En qué conceptos fundamentar las prácticas docentes?. Psykhe, 15, (2) 15–55.
Miller, P.; Kessell, F.; & Flavell, J. (1970). Thinking about people thinking about people thinking about...: A study of social cognitive development. Child Development, 41, 613–623.
Moreno, F. (2012). Dimensión intersubjetiva en textos narrativos escritos por niños de 10 años. Tesis de grado de maestría no publicada, Universidad del Valle.
Nelson, K. (2002). Entering a Community of Minds: An experiential Approach to 'Theory of Mind'. Human Development, 191, 1–23.
Ochoa, S.; Aragón, L.; Correa, M. & Mosquera, S. (2008). Funcionamiento metacognitivo de niños escolares en la escritura de un texto narrativo antes y después de una pauta de corrección conjunta. Acta Colombiana de Psicología, 11 (2), 77–88.
Ochs, E. (1997). Narrativa. En: van Dijk, T. (Comp.) (2000). El discurso como estructura y proceso. Barcelona, España: Gedisa.
Olson, D. (1998). El mundo sobre el papel. Barcelona, España: Gedisa.
Ong, W. (1999). Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. Bogotá, Colombia: Fondo de cultura económica.
Orozco, B.C & Correa, M. (2001). Informe técnico investigación intención y conflicto en la escritura de textos narrativos: un estudio con niños de 8–10 años. Santiago de Cali: COLCIENCIAS.
Orozco, B.C. (2003). ¿Lee el niño preescolar? En: El niño: científico, lector y escritor, matemático. Cali: Universidad del Valle, 77–97.
Perinat, A. (1995). Prolegómenos para una teoría del juego y del símbolo. Cognitiva, 7 (2) 185–204.
Perner, J. (1994). Comprender la mente representacional. Barcelona, España: Paidós.
Reyes, G. (1984). Polifonía textual. La citación en el relato literario. Madrid, España: Gredos.
Rivière, A. & Español, S. (2003). La suspensión como mecanismo de creación semiótica. Estudios de Psicología, 24 (3) 261–275.
Rivière, A. & Nuñez, M. (1994). La mirada mental. Buenos Aires, Argentina: Aique.
Searle, J. (1983). Intentionality. New York, EE.UU: Cambridge University Press.
Serrano, E. (1996). La narración literaria. Teoría y análisis. Cali, Colombia: Gobernación del Valle del Cauca.
Sigel, I. (1997). Modelo de distanciamiento y desarrollo de la competencia representativa. Infancia y Aprendizaje, 78, 13–29.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Fernando Moreno Dulcey
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.
The content published in Revista CS is distributed under the Creative Commons BY-NC 4.0 Attribution/Recognition-NonCommercial 4.0 International license.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.