Young people’s self-care: a systematic review toward their recognition as social and political subjects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18046/prec.v25.6858

Keywords:

Youth, Care, Social Inequality, Social Movements

Abstract

The main objective of this research article is to carry out a systematic review on the topic of self-care among young people, aimed at recognizing them as social and political subjects, in order to identify categories of analysis that allow us to understand their daily practices and experiences as young Latin Americans. Using a qualitative research approach with documentary techniques, this study aims to critically examine how care has been constructed from hierarchical, adult-centric and exclusionary discourses that are contrary to the needs of young people, by not recognising them as subjects capable of caring for themselves, others and their environment, and relegating this activity to families, third parties or the State. The results reveal young people’s demand for environmental care in the face of climate change and for the care of others through community-based practices of political and social participation, as well as concerns about persistent inequalities, wars and conflicts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lina Marcela Estrada Jaramillo, Universidad Pontificia Bolivariana

    Abogada, especialista en Derecho de Familia. Magíster en Derecho. Candidata a doctora en Filosofía. Docente investigadora de la Facultad de Derecho de la Universidad Pontificia Bolivariana.

  • Juan Fernando García Castro, Universidad Pontificia Bolivariana

    Licenciado en Educación Básica con énfasis en Humanidades y Lengua Castellana. Magíster en Humanidades. Doctor en Filosofía. Docente investigador de la Facultad de Filosofía de la Universidad Pontificia Bolivariana.

  • Iván Darío Carmona Aranzazu, Universidad Pontificia Bolivariana

    Licenciado en Filosofía y Letras. Especialista en Ética. Magíster en Filosofía. Doctor en Filosofía. Docente Titular en la Facultad de Filosofía de la Universidad Pontificia Bolivariana.

References

Aguilar-Forero, N. (2021). Sin cuarentena: necropolítica y acción colectiva juvenil en Colombia (2020). Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(1), 132-154. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.1.4539

Arias, A. M. y Alvarado, S. V. (2015). Jóvenes y política: de la participación formal a la movilización informal. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 581-594.

Aurelio, M. (1990). Meditaciones (25ª ed.). Ediciones Gredos.

Betancourt, J. (2020). La violencia regional en México. CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm029z

Bourdieu, P. (2006). Los herederos, los estudiantes y la cultura. Ediciones Siglo Veintiuno.

Cerezo, L., Mayer. L. y Vommaro, P. (2020). Desigualdades y juventudes en América Latina: miradas desde los procesos generacionales en torno a la educación y la participación. Las desigualdades en clave generacional hoy: las juventudes y las infancias en el escenario latinoamericano y caribeño. CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm01ch.4

Colombia. Asamblea Nacional Constituyente. (1991). Constitución Política de Colombia de 1991. http://www.secretariasenado.gov.co/constitucion-politica

Colombia. (2023). Nota conceptual sobre el cuidado. https://www.corteidh.or.cr/observaciones_oc_new.cfm?lang=es&lang_oc=es&nId_oc=2639

Comité de los Derechos del Niño. (2016). Observación general núm. 20 sobre la efectividad de los derechos del niño durante la adolescencia. Recuperado de https://www.ohchr.org/es/documents/general-comments-and-recommendations/general-comment-no-20-2016-implementation-rights

Congreso de Colombia. (1 de marzo de 2018). Por la cual se modifica la Ley Estatutaria 1622 de 2022 [Ley 1885 de 2018].

Consejo Nacional de Política Económica y Social. (2021). Conpes 4040. Pacto Colombia por las Juventudes: Estrategia para fortalecer el desarrollo integral de la juventud. https://repository.agrosavia.co/handle/20.500.12324/36735

Córdova, R. y González, A. (2020). Resiliencias juveniles ante la violencia y la exclusión sociales en Poza Rica, Veracruz: género, familia y sexualidad en contextos de interseccionalidad. CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm014w.7

Corte Interamericana de Derechos Humanos. (2023). Solicitud de Opinión Consultiva presentada por la República de Argentina. https://www.corteidh.or.cr/observaciones_oc_new.cfm?lang=es&lang_oc=es&nId_oc=2639

DANE. (2018). Censo Nacional de Población y Vivienda 2018. http://systema59.dane.gov.co/bincol/rpwebengine.exe/PortalAction?lang=esp

Domínguez, M. I. (2020). Desigualdades de género en imaginarios sociales juveniles acerca de la violencia contra las mujeres en Cuba. Las desigualdades en clave generacional hoy: las juventudes y las infancias en el escenario latinoamericano y caribeño. CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm01ch.9

Duarte, K. (2000). ¿Juventud o juventudes? Acerca de cómo mirar y remirar a las juventudes de nuestro continente. Ultima década, 8(13). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362000000200004

Echandía, C. (2018). Proceso de sistematización realizado por los docentes participantes. En C. Echandía, O. Useche, C. Gómez y C. Hincapié, Construcción de territorios de paz: subjetivaciones, resistencias ciudadanas y pedagogías para la no violencia. CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctvn96g4w.8

Esquivel, V. (2015). El cuidado: de concepto analítico a agenda política. Revista Nueva Sociedad, 256. https://nuso.org/articulo/el-cuidado-de-concepto-analitico-a-agenda-politica/

Gilligan, C. (2013). La ética del cuidado. Cuadernos de la Fundación Víctor Grífols I. Lucas. Nº 30.

Gordon, H. R. (2009). We Fight to Win: Inequality and the Politics of Youth Activism. Contemporary Sociology, 39(6), 707-708. https://doi.org/10.36019/9780813548272

Grasso, M. y Giugni, M. (2022). Intra-generational inequalities in young people’s political participation in Europe: The impact of social class on youth political engagement. Politics, 42(1), 13-38. https://doi.org/10.1177/02633957211031742

Henrich, I. (2022). La multidimensionalidad e interseccionalidad de las desigualdades. En P. Castañeda Salgado, Nudos críticos sobre la desigualdad de género (pp. 369–388). CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctv2v88fbr.13

Knight, K. y Mamlok, D. (2019). The case of #NeverAgainMSD: When proceduralist civics becomes public work by way of political emotion. Theory & Research in Social Education, 47(2), 155–175. https://doi.org/10.1080/00933104.2019.1586611

MacArthur, J. L., Hoicka, C. E., Castleden, H., Das, R. R. y Lieu, J. (2020). Canada’s Green New Deal: Forging the socio-political foundations of climate resilient infrastructure? Energy research and social science, 65, 1-23. https://doi.org/10.1016/j.erss.2020.101442

Martín, M. T. (2011). Domesticar el trabajo: una reflexión a partir de los cuidados. En L. G. Arango y P. Molinier (Comps.), El trabajo y la ética del cuidado (pp. 67-85). Editorial Universidad Nacional de Colombia.

McCusker, D. (2019). What Is the Harm in Gendered Citation Practices? Philosophy of Science, 86(5), 1041-1051. https://doi.org/10.1086/705495

Mikán, A. I. (2018). Estudiando, cuidando y parchando, estrategia política y pedagógica basada en la ética del cuidado como educación para el postconflicto. CLACSO. https://repository.udistrital.edu.co/items/71f3ba84-edde-4f0b-bed3-e755c1d61c06

Minchala, C., y Langer, E. (2023). Ciudadanías y degradación ambiental en y desde la escolaridad. Un estudio desde las miradas de estudiantes del nivel secundario en el partido de San Martín, Buenos Aires. Pensamiento Educativo, 60(2), 1-14. https://doi.org/10.7764/PEL.60.2.2023.4

Miranda, A. y Corica, A. (2018). Gramáticas de la juventud: reflexiones conceptuales a partir de estudios longitudinales en argentina. En A. Miranda, A. Corica y A. F. Frey (Eds.), Entre la educación y el trabajo: la construcción cotidiana de las desigualdades juveniles en América Latina (pp. 27–50). CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctvfp62t8.4

Monzón A. (2021). Mujeres frente al bicentenario: entre la invisibilización y la exclusión. En J. Ortiz, Bicentenario de Centroamérica: historias comunes, luchas y transformaciones (pp. 507–538). CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctv2v88f55.19

Nussbaum, M. (2010). Sin Fines de Lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Editores Katz.

Palumbo, M. M. (2022). Participación juvenil y formación en movimientos populares del conurbano bonaerense. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juven-tud, 20(2), 1-30. https://dx.doi.org/10.11600/rlcsnj.20.2.4891

Pérez, A. L. y Montoya, A. (2022). Protesta, arte y espacio público: Cuerpos en resistencia. Revista Bitácora Urbano Territorial, 32(3), 109-121. https://doi.org/10.15446/bitacora.v32n3.102158

Piedrahita, J., Giraldo, Y., Guzmán, C., Pino, Y., Castaño, A., Salazar, M. y Ospina, H. (2018). Pedagogía crítica y educación popular: polifonía de voces desde la periferia colombiana. En A. Guelman, F. Cabaluz y M. Salazar (Coords.), Educación Popular y Pedagogías Críticas En América Latina y El Caribe: Corrientes Emancipatorias Para La Educación Pública Del Siglo XXI. (pp. 95–116). CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctvt6rk9v.8

Pineda, J. (2019). Trabajo de cuidado: mercantilización y desvalorización. Revista CS, Núm. Especial, 111- 136. https://doi.org/10.18046/recs.iespecial.3218

Prada-Uribe, M. y González Zapata, A. (2022). El estado no nos cuida: atmósferas de (in)seguridad en el ejercicio del derecho a la protesta en Bogotá. Latin American Law Review, (8), 89-110. https://doi.org/10.29263/lar08.2022.06

Rodríguez, D. (2021). Condiciones, voces y percepciones de jóvenes de la UPN durante la pandemia de Covid-19. Revista Panamericana De Pedagogía, (33), 71-88. https://doi.org/10.21555/rpp.v33i33.2407

Sánchez, G. y León, A. (2018). En búsqueda de su camino: características de los jóvenes que no estudian ni trabajan en la Ciudad de México. En A. Corica, A. F. Frey, & A. Miranda (Eds.), Entre la educación y el trabajo: la construcción cotidiana de las desigualdades juveniles en América Latina (pp. 135–164). CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctvfp62t8.8

Segura, R. (2022). Convivialidad en ciudades latinoamericanas. En Mecila (Ed.), Convivivialidad y desigualdad: explorando los nexos entre lo que nos une y lo que nos separa (pp. 379–438). CLACSO. http://www.jstor.org/stable/j.ctv2v88c0m.13

Séneca, L. A. (1951). Cartas Morales (Tomo I; Introducción, versión española y notas de José M. Gallegos Rocafull). Editorial Universidad Nacional Autónoma de México.

Young, I. M. (2003). Justicia y Política de la diferencia. Editorial Universidad de los Andes.

Downloads

Published

2024-12-19

How to Cite

Estrada Jaramillo, L. M., García Castro, J. F., & Carmona Aranzazu, I. D. (2024). Young people’s self-care: a systematic review toward their recognition as social and political subjects. Precedente Revista Jurídica, 25, 17-42. https://doi.org/10.18046/prec.v25.6858