Legal Clinical Work for the Protection of the Right to Decent Housing of the Population with Disabilities Victims of the Armed Conflict
DOI:
https://doi.org/10.18046/prec.v21.5322Keywords:
Human Mobility, Armed Conflict, Right to Housing, Legal Clinic, Strategic LitigationAbstract
This document presents an analysis of the right to housing with respect to the population displaced by the armed conflict and shows how strategic litigation actions carried out from the clinical teaching of law can contribute to social change and the realization of the right to housing. worthy. All this is done from the evidence of a specific case study.
Downloads
References
Beloff, M. y Clérico, L. (2011). ¿Dictar o enseñar? La experiencia de Academia. Revista sobre la enseñanza del Derecho en la constitución de un espacio de reflexión sobre la práctica docente en la UBA. Academia. Revista sobre la enseñanza del Derecho, 9(17), 163-174.
Castrillón, A. (2009). MIGRANTS OR DISPLACED? Revista de economía Institucional, 11(20), 445-451.
Colombia - OIM. (2015). Políticas Públicas para las Víctimas. Participaz… la ruta de los derechos. Repositorio OIM.
Correa, L. M. (2008). Litigio de alto impacto: estrategias alternativas para enseñar y ejercer el derecho. Opinión Jurídica, 7(14), 149-162.
Courtis, C. (2007). La educación clínica como práctica transformadora. En M. Villarreal y C. Curtis, Enseñanza clínica del derecho. Una alternativa a los métodos tradicionales de formación de abogados (pp. 9-24). CLIP/ITAM.
Frank, J. (2007). Una defensa de las escuelas de abogados. En M. Villarreal y C. Curtis, Enseñanza clínica del derecho. Una alternativa a los métodos tradicionales de formación de abogados (pp. 35-72). CLIP/ITAM.
Gonzaga Valencia Hernández, J. (16-18 de noviembre de 2016). El método clínico como articulación de investigación y práctica en la enseñanza del derecho. V Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales, Métodos, metodologías y nuevas epistemologías en las ciencias sociales: desafíos para el conocimiento profundo de Nuestra América, Mendoza, Argentina.
Ibáñez Londoño, A. M. (2008). El desplazamiento forzoso en Colombia: Un camino sin retorno hacia la pobreza. Universidad de los Andes.
Jiménez, J. M. (2012). Modelos de implementación de las políticas públicas en Colombia y su impacto en el bienestar social. Analecta política, 2(3), 141-164.
Litigio Estratégico. (2019). Red Latinoamericana de Clínicas jurídicas. Recuperado de http://www.clinicasjuridicas.org/litigio-estrategico.htm
Mendoza Piñeros, A. (2012). El Desplazamiento Forzado en Colombia y la intervención del estado (Forced Displacement and State Intervention in Colombia). Revista de Economía Institucional, 14(26), 169-202.
Ministerio de vivienda. (2013). 100 Mil viviendas gratis. https://www.minvivienda.gov.co/viceministerio-de-vivienda/viviendas-100-subsidiadas
Morales, F. G. (2004). El trabajo clínico en materia de derechos humanos e interés público en América Latina. Universidad de Deusto.
Mugarra Elorriaga, A. y Martínez de Bringas, A. (2018). La Clínica Jurídica Loiola: un proyecto de lucha por la justicia social. Oñati Socio-legal Series [online], 8(4), 488-503. http://ssrn.com/abstract=3163676
Muñoz Conde, M. y Pachón García, N. (2011). La calidad de vida y la situación de pobreza de la población desplazada (2008-2010). Cuadernos de Economía, 30(55), 179-216.
Puga, M. (2002). Los desafíos de las clínicas jurídicas en Argentina. Litigio y políticas públicas en Derechos Humanos, 41-93.
Quintero Mosquera, D. P. (2016). Litigio estratégico comunitario: retos para su sostenibilidad en las Facultades de Derecho. Precedente, 9, 45-80. https://doi.org/10.18046/prec.v9.2425
Rico Gómez, C. A. (2019). Desarrollo de pensamiento multiperspectivista en Ciencias Sociales: un asunto de transposición didáctica [Trabajo de grado, Universitaria Agustiniana]. Repositorio Institucional Universitaria Agustiniana. https://repositorio.uniagustiniana.edu.co/bitstream/handle/123456789/766/RicoGomez-CarlosAlberto-2018.pdf?sequence=4
Ríos Cobas, M. A. (2016). Vivienda para víctimas del conflicto armado: acciones de política social en el distrito capital (Tesis de grado). Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/20557
Ruiz, H. E. (2016). Del cambio epistemológico al cambio de prácticas: la implementación de clínicas jurídicas desde una perspectiva constructivista en Argentina. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 14(1), 347-376.
Toro, B. L. (2015). Educación legal clínica y litigio estratégico en Iberoamérica. Universidad del Rosario.
Toro, B. L. (2016). Los cambios que requieren las clínicas jurídicas iberoamericanas. Estudio de caso en seis países de la región. Boletín mexicano de derecho comparado, 49(146), 119-148.
Torres Tovar, C. A. y Vargas Moreno, J. E. (2009). Vivienda para población desplazada en Colombia: recomendaciones para la política pública y exigibilidad del derecho. Revista Invi, 24(66), 17-86.
Torres Villarreal, M. L. (2013). La enseñanza clínica del derecho: una forma de educación para el cambio social. La experiencia del grupo de acciones públicas de la Universidad del Rosario. Revista Facultad de Derecho y Ciencias Políticas, 43(119), 705-734.
Universidad Icesi. (2017). Proyecto Educativo Institucional PEI (1.ª ed.). https://www.icesi.edu.co/contenido/pdfs/pei/PEI-Aprendizaje-Activo.pdf
Valcárcel, A. y Samudio, V. (2017). Colombia: soluciones duraderas para los desplazados forzosos. Migraciones Forzadas Revista, (56), 28-29.
Villarreal, M. y Courtis, C. (Eds.). (2007). Enseñanza clínica del derecho: Una alternativa a los métodos tradicionales de formación de abogados. CLIP, Clínica Legal de Interés Público.
Zabalza, M. A. (2002). La enseñanza universitaria: el escenario y sus protagonistas. NARCEA.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Paula Andrea Cerón Arboleda, Stephanía Sánchez Correa, Fabio Andrés Obando Rentería
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.