Didactics of the History of Law throughout 115 years of the foundation of the chair (Chile, 1902)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18046/prec.v12.2649

Keywords:

Didactics of the History of Law, Aníbal Bascuñán Valdés, Lawyer formation 21st century, Multifaceted conception of the History of Law.

Abstract

The article analyzes the ideas of Juan Antonio Iribarren and Aníbal Bascuñán Valdés (and, through these authors, the ideas of Valentín Letelier and Rafael Altamira y Crevea) on the teaching of the history of law, and the multifaceted conception of the history of law, and it demonstrates that the history of the discipline 115 years after the founding of the chair in Chile has had moments of didactic innovation based on the interest in student learning and the formation of a lawyer with a critical conscience. The presence of these proposals allows to sustain the potential of the chair for the training of the lawyer of the 21st century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eric Eduardo Palma, Universidad de Chile, Santiago de Chile

    Dr. en Derecho, Universidad de Valladolid; investigador de la Unidad de Pedagogía Universitaria  Didáctica del Derecho; profesor de Historia del Derecho, Facultad de Derecho de la Universidad de Chile, Presidente del Instituto Latinoamericano de Historia del Derecho (ILAHD), premio docente destacado, Universidad de Chile, premio al abogado más destacado en docencia e investigación, Asociación de Abogados de Chile, 2012.

  • María Francisca Elgueta, Universidad de Chile, Santiago de Chile

    Dra. en Educación, Universidad de Valladolid; directora de la Unidad de Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho de la Facultad de Derecho de la Universidad de Chile, fundadora de la red nacional e internacional de Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho, directora de la revista de Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho, Facultad de Derecho de la Universidad de Chile, , profesora invitada curso de metodología de la investigación jurídica, codirectora de la Red de Docencia y Aprendizaje, Universidad de Chile.

Downloads

Published

2018-01-02

How to Cite

Palma, E. E., & Elgueta, M. F. (2018). Didactics of the History of Law throughout 115 years of the foundation of the chair (Chile, 1902). Precedente Revista Jurídica, 12, 29-62. https://doi.org/10.18046/prec.v12.2649