PERCEPTION OF GROWTH AND DIVERSIFICATION IN BOGOTANOS ENTREPRENEURIAL PROCESSES: FOR REFLECTION (Article published in Spanish)

Authors

  • María del Pilar Sepúlveda Calderón Especialista en alta dirección empresarial, INALDE, Colombia. Maestría en curso de Gestión de Diseño de procesos, Universidad de la Sabana, Colombia. Investigadora y Coordinadora del Curso Naves, INALDE-Universidad de la Sabana, Colombia.
  • Patricia Vaca Vaca Magíster en Psicología Comunitaria, Universidad Javeriana, Colombia. Docente Investigadora, Universidad de la Sabana, Colombia.
  • Germán Fracica Naranjo MBA, Universidad de los Andes, Colombia. Profesor Investigador, Escuela Internacional de Ciencias Económicas y Administrativas, Universidad de la Sabana, Colombia.

DOI:

https://doi.org/10.1016/S0123-5923(09)70072-5

Keywords:

Entrepreneur, management, growth, diversification

Abstract

This article has its origin in the research "The entrepreneur in Bogotá and its action". The objective of the research is to study the entrepreneur founder based in Bogota, from the dynamics of the interrelationships between the entrepreneur itself, his family, and work; all this interactions in a given context. For this study six categories are defined, but this article focuses on one: the employer’s perceptions of its business growth according to the stage where the company is located. The conclusions are interesting because it shows how the feelings, needs, perceptions and motivations of the entrepreneur are transformed with the growth of the company; each stage demands a new management style.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brunner, J. (1987). Actos de Significado. Madrid, España: Alianza.

Busenitz, L. (2003) Entrepreneurship Research in Emergence: Past Trends and Future Directions. Journal of Management, 29(3), 285.

Bygrave, B. (1998). Entrepreneurs del norte. Revista Gestión, 7(1), 12-21.

Greiner, L. (1998). Evolución y revolución conforme crecen las organizaciones. Harvard Business Review, 76(9), 3-11.

Hamm, J. (2002). Why entrepreneurs dont scale. Harvard Business Review, 80(12), 34-40.

Hax, A. y Majluf, N (1997). Estrategias para el liderazgo competitivo: de la división a los resultados. Barcelona, España: Granica.

Hidalgo, A. y Ríos, D. (2007). Estrategia de diversificación y oportunidades de crecimiento: evidencia para el mercado español. Recuperado en Julio 9, 2008, de http://www3.uva.es/empresa/uploads/dt_02_07.pdf.

Ibáñez, T. (1994). La psicología social como dispositivo desconstruccionista. Madrid, España: Gedisa.

Lippitt, G. y Schmidt, W. (1967). Crises in a developing organization. Harvard Business Review, 44(12), 10-18.

Lippitt, M. (2002). The leadership spectrum: Six business priorities that get results. San Francisco, CA: Davies-Black.

Novoa, F. (2008). Los ciclos de los emprendimientos y la diversificación. Nota Técnica, Área de Dirección de Operaciones, INALDE, Colombi a.

Prahalad, C.K. y Hamel, G. (1996). Competing for the Future. Boston, MA: Harvard Business School Press.

Roberts, M. (1986). Administrando el crecimiento acelerado. (Nota Técnica 303-S14). Boston, MA: Harvard Business School.

Valles, M. (1997). Técnicas cualitativas de Investigación Social. Madrid, España: Síntesis.

Published

2009-06-30

Issue

Section

Research articles

How to Cite

PERCEPTION OF GROWTH AND DIVERSIFICATION IN BOGOTANOS ENTREPRENEURIAL PROCESSES: FOR REFLECTION (Article published in Spanish). (2009). Estudios Gerenciales, 25(111), 77-106. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(09)70072-5