IMPROVING BUSINESS RELATIONS BETWEEN COLOMBIA AND CHINA (Article published in Spanish)

Authors

  • Jaime Rafael Ahcar Olmos Magíster en Comercio Internacional, Universidad de Alicante, España. Economista y Especialista en Economía Internacional, Universidad Externado, Colombia. Experiencia en Consultoría en los temas de competitividad regional, Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo PNUD; y Departamento Nacional de Planeación DNP. Docente, coordinador del área de Economía Internacional e Investigador del Grupo - IDEAS - Departamento de Economía, Pontificia Universidad Javeriana de Cali, Colombia.
  • Emma Osorio Medina Magíster en Administración con Énfasis en Finanzas Internacionales, Universidad Autónoma de Guadalajara, México. Magíster en Estudios Políticos, Pontificia Universidad Javeriana de Cali, Colombia. Economista investigador del Grupo - IDEAS - Departamento de Globalización y Desarrollo del departamento de Economía de la Universidad Javeriana de Cali, Colombia. Docente de Tiempo Completo, Pontifica Universidad Javeriana de Cali, Colombia.

DOI:

https://doi.org/10.1016/S0123-5923(08)70056-1

Keywords:

International commercial relations, free trade agreements, China, Colombia, commercial policy, imports, exports

Abstract

After the reforms of the late 1970s, China achieved such a strong economic take-off that it was able to consolidate into one of today's most important markets worldwide, catching the attention of business people and researchers around the globe. In Colombia few studies have been conducted to examine commercial relations with China. In this respect, this paper provides a thorough review of statistical sources and bibliographical references, shedding light on the characteristics of and the factors affecting bilateral commercial relations. It shows that, although China is an important supplier of goods to Colombia, exports to that country remain below their potential, thus generating a huge commercial deficit. It also shows that Colombian exports to China focus on a limited number of products and, given the size and potential of the Chinese economy, Colombia should begin commercial negotiations with China for the purpose of signing a free trade agreement that would make it possible to increase trade between both countries.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Appleyard, D. y Field, A. (2003). Economía Internacional (4ta ed.). Bogotá, Colombia: McGraw-Hill.

Banco de la República. (2007). Series Estadísticas. Recuperado en Diciembre 5, 2007, de http://www.banrep.gov.co/series-estadisticas/see_s_externo.htm#pagos

Banco Interamericano de Desarrollo: Integration and Regional Program Department. (2005). The Emergence of China: Opportunities and Challenges for Latin America and the Caribbean. Recuperado en Octubre 3, 2006, de http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=447111

Belk, R., Hung, K., y Li, S. (2007). Glocal understandings: female reader's perceptions of the new woman in Chinese advertising. Journal of International Business Studies, 6 (38), 1034-1051.

Carbaugh, R. (2004). Economía Internacional (9na ed.). México: Thomson.

Central Intelligence Agency - CIA. (2008). World Factbook. Recuperado Julio 24, 2008, de http://www.cia.gov/library/publications/theworld-factbook/index.html

Clissold, T. (2006). Mr. China. Bogotá, Colombia: Aguilar.

Conferencia de las Naciones Unidas para el Desarrollo-UNCTAD. (2007). Foreign Direct Investment database 2007 [Base de datos]. Disponible en http://www.unctad.org/Templates/Page.asp?intItemID=3198&lang=1

Consejo Privado de Competitividad. (2007). Informe Nacional de Competitividad 2007. Bogotá, Colombia: Punto y Línea Impresores.

Cuenca, E. (2004). Organización Económica Internacional. Madrid, España: Pearson Prentice Hall.

Davis, I. (2005). Negociando en Asia: desafíos y perspectivas. Nueva York, NY: Global One Productions.

Departamento Administrativo Nacional de Estadísticas-DANE (2007). Comercio Exterior. Recuperado en Noviembre 14, 2007, de http://www.dane.gov.co/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=15&id=49&Itemid=231

Dirección de Impuestos y Aduanas Nacionales - DIAN. (n.d). Sistema Estadístico de Comercio Exterior. Recuperado en Diciembre 18, 2007, de http://websiex.dian.gov.co/

Economist Intelligence Unit (2008) Recuperado julio 23, 2008 de http://www.viewswire.com/index.asp?layout=VWChannelVW3&country_id=1800000180&channel_id=190004019

Fishman, T. (2006) China S.A. Bogotá, Colombia: Random House Mondadori.

Fondo Monetario Internacional - FMI. (2005). Economic Prospect and Policy Issues. En World Economic Outlooks, WEO (chap. 1). Recuperado en Mayo 29, 2007, de http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2005/02/esl/weo0905s.pdf

García, J. y Durán, G. (2005). Sistema Económico Mundial. Bogotá, Colombia: Thomson.

Higueras, G. (2003). China la venganza del dragón. Barcelona, España: Península.

IMD international. (2007). World Competitiveness Yearbook. Lausanne, Suiza: Autor.

International Energy Agency. (2008). Key World Energy Statistics 2007. Recuperado en Enero 28, 2008, de http://www.iea.org/Textbase/publications/free_new_Desc.asp?PUBS_ID=1199

Keidel, A. (2006). Why China won't show down. Foreign Policy, 154, 68-69.

Krugman, P. y Obstfeld, M. (2006). Economía Internacional (7ma ed.). Madrid, España: Pearson.

Las dos Chinas conquistadas por la Babilla colombiana. (2007, marzo 13). Diario El País. Recuperado Marzo 12, 2007, de http://www.elpais.com.co/paisonline/notas/Marzo122007/babilla.html

Landes, D. (2006). Why Europe and the West? Why not China? The Journal of Economic Perspectives, 24 (20), 3-23.

Leser, E., Philip, B. y Service Enterprises. (2005, Abril 26). L'émergence de la Chine perturbe les équilibres mondiaux. Le Monde. Recuperado abril 27, 2005, de http://www.lemonde.fr/cgi-bin/ACHATS/acheter.cgi?offre=ARCHIVES&type_item=ART_ARCH_30J&objet_id=898245

Mandelbaum, J. y Haber, D. (2005). China La Trampa de la Globalización. Barcelona, España: Urano.

Margolin, J. (2003). La Chine en Atlas des Relations Internationales. Boniface, Pascal. Paris, Francia: Hatier.

Martínez, J. y Vidal, J. (2003). Economía Mundial (2da ed.). Madrid, España: McGraw-Hill.

Naím, M. (2007). The Battle of Beijing. Foreign Policy, 163, 95-96.

National Bureau of Statistics. (2007). China Statistical Yearbook 2006. Recuperado en Julio 23, 2007, de http://www.stats.gov.cn/tjsj/ndsj/2006/indexeh.htm

North, D. (1995). Instituciones, cambio institucional y desempeño económico (1ra ed.) Chile: Fondo de Cultura Económica.

Organización Mundial del Comercio-OMC. (2007). International Trade Statistics 2007. Suiza: Autor. Disponible en: http://www.wto.org/spanish/res_s/statis_s/statis_s.htm

Organización Mundial del Turismo. - OMT. (2007). Recuperado octubre 14, 2007 de: http://www.unwto.org/facts/menu.html

Posada, E. (2006). Inserción de Colombia en el Mercado de China: Hacia un tratado de libre comercio Colombia � China. Bogotá, Colombia: Observatorio Virtual Asia Pacífico. Recuperado noviembre 10, 2007, de: http://avalon.utadeo.edu.co/comunidades/grupos/asiapacifico/uploads/tlc_china_colombia.pdf

Prasad, E. y Rumbaugh, T. (2003). Más allá de la gran muralla. Revista Finanzas y Desarrollo, 4 (40), 46-49.

Proexport. (2006). Guía para exportar a China. Recuperado en Abril 2, 2007, de http://www.proexport.com.co/VbeContent/NewsDetail.asp?ID=4073&IDCompany=16

Proexport. (2007). Inteligencia de mercado: estadísticas de exportaciones de Colombia de Enero julio de 2007. Disponible en: http://www.proexport.com.co/VBeContent/newsdetail.asp?id=315&idcompany=16&ItemMenu=5_251

Pugel, T. (2004). Economía Internacional (12va ed.). Madrid, España: McGraw-Hill.

Rambal, N., González, C. y Ortega, P. (2003). El Entorno Económico Actual. Bogotá, Colombia: Thomson.

Ravaillon, M. y Chaudhuri, S. (2006). Partially Awakened Giants: Uneven Growth in China and India. En L.A. Winters y S. Yusuf (Eds.), Dancing with Giants: China, India and the Global Economy (chap. 6). Washington, DC: World Bank. Disponible en: http://works.bepress.com/martin_ravallion/3

Ricardo, D. (1823). Principios de economía política y tributación. Madrid, España: Sarpe.

Rumbaugh, T. y Blancher, N. (2004). China: International Trade and the WTO Accession (IMF Working Paper No.04-36). Recuperado en Junio 29, 2007, de http://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2004/wp0436.pdf

Samuelson, P. (1971). Ohlin was right. Swedish Journal of Economics, 73, 375-374.

Shenkar, O. (2005). El siglo de China. Bogotá, Colombia: Norma.

Smith, A. (1776). Investigación sobre la naturaleza y causas de la riqueza de las naciones. México: Fondo de Cultura Económica.

So, A. (2003). The Changing Pattern of classes and class conflict in China. Journal of Contemporary Asia, 3 (33), 363-376.

Stiglitz, J. (2002). El malestar en la Globalización. Madrid, España: Taurus Pensamiento.

Stiglitz, J. (2006). ¿Cómo hacer que funcione la globalización?. Bogotá, Colombia: Taurus Pensamiento.

Sull, D. y Wang, Y. (2006). Made In China. Bogotá, Colombia: Norma.

The Economist. (2007). The World in 2008 (22va ed.) Londres, Gran Bretaña: Autor.

How China runs the world economy: from t-shirt to T-bonds. (2005). The Economist, 8437(376), 11, 61-63.

Toffler, A. y Toffler, H. (2006). La revolución de la riqueza. Bogotá, Colombia: Random House.

United Nations Development Program -UNDP. (2008). Human Development Report 2008. Recuperado en Marzo 20, 2008, de http://hdr.undp.org/en/statistics/data/

World Bank. (2007). World Development Indicators database 2007. Recuperado en Septiembre 20, 2007, de http://web.worldbank.org/wbsite/external/datastatistics/,,contentMDK:20535285~menu-PK:1390200~pagePK:64133150~piPK:64133175~theSitePK:239419,00.html

World Economic Forum. (2008). The Global Competitiveness Report 2007-2008. Recuperado en Julio 25, 2008, de http://www.gcr.weforum.org/

Published

2008-12-31

Issue

Section

Research articles

How to Cite

IMPROVING BUSINESS RELATIONS BETWEEN COLOMBIA AND CHINA (Article published in Spanish). (2008). Estudios Gerenciales, 24(109), 127-168. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(08)70056-1