SUCCESS FACTORS OF THE HANDCRAFT BUSINESS IN MEXICO (Article published in Spanish)

Authors

  • José de la Paz Hernández Girón Maestría en Administración de Negocios del Instituto Politécnico Nacional. Doctor en las ciencias Administrativas del Instituto Politécnico Nacional (IPN). Profesor investigador del IPN, CIIDIR Unidad Oaxaca
  • María Yescas León Alumna de la Maestría en Conservación de Recursos Naturales investigadora del IPN, CIIDIR Unidad Oaxaca
  • María Luisa Domínguez Hernández Maestría en Administración de Negocios del Politécnico Nacional. Doctora en ciencias Administrativas del Instituto Politécnico Nacional. Profesora investigadora del IPN, CIIDIR Unidad Oaxaca

DOI:

https://doi.org/10.1016/S0123-5923(07)70018-9

Keywords:

success, handcrafts, resources and abilities

Abstract

The purpose of this paper is to identify a number of factors to succeed in the Mexican handcraft industry based on the use of business skills to acquire and coordinate resources and abilities.  In the literature there are a plethora of proposed success factors for consolidated companies. While the expectations of handcraft business owners rely on the consumer's preferences, there is a wide range of variability in the formal nature and flexible structure of their organizations, thus making it difficult to implement these factors. The data used in this study stemmed from a well-structured interview to 337 handcraft business owners in the 8 following different Mexican states: Guanajuato, Jalisco, Michoacan, Mexico, Guerrero, Oaxaca, Puebla, and Veracruz.

In order to determine the success factors, a multiple linear regression analysis was conducted. As a result, the 9 following success factors were established: administrative innovation, financing impact, production technology, administration technology, process management ability, packaging, differentiation, and information. The author proposes a set of equations to be used for managing the success of a business when it is measured in terms of satisfaction with the business or based on sales revenue, business growth, or business size.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antillón, A. H. & Ardisson, P. C. (1994). Artesanía Mexicana. Ideas, diseños y proyectos paso por paso. México: Tracy Marsh.

Aragón, S. A. & Rubio, B. A. (2005a). Factores explicativos del éxito competitivo: el caso de las pymes del estado de Veracruz. Contaduría y Administración, 16, 35-69.

Aragón, S. A. & Rubio, B. A. (2005b). Factores asociados con el éxito competitivo de las pyme industriales en España. Universia Business Review, 8, 38-51.

Bernabé, G. E. & Morales, R. M., (2000). Medio ambiente y éxito en talleres artesanales. Tesis para obtener el título de Licenciado en Contaduría Pública. Universidad Autónoma Benito Juárez, de Oaxaca, México.

Domínguez, H. M. & Hernández, G. J. (1996). The impact of Marketing Strategies on Craftsmen: A case study of Oaxaca, Mexico. Journal of the Community Development Society, 27(1), 25-28.

Domínguez, H. M., Hernández, G. J. & Toledo, L. A. (2004). Competitividad y ambiente en sectores fragmentados. El caso de la artesanía en México. Cuadernos de Administración. 17 (27), 127-158.

Duque, D. C. (1996). Las artesanías: un camino hacia la paz [versión electrónica]. Desarrollo de Base, 20(2). Consultada el 28, febrero, 2006, en http://www.iaf.gov/publications/publications_sp.asp?journal_id=1&pageLevel=content&pub_id=18&pub_year=1996&toc_id=370&cont_sort_order=1.

García, B. C. (2000, 18 de enero). Discriminación y racismo, la herida del sector artesanal. El Financiero, 48-49.

Grover, M. B. (1997). Artsy-crafty [versión electrónica]. Forbes Magazine, (5). Consultado el 20, febrero, 2006 en http://www.forbes.com//forbes/97/0310/5905074a.html

Hernández, G. J., Domínguez, H. M., & Caballero, C. M. (2005). Innovación de producto y aprendizaje dirigido en alfarería en Oaxaca, México. Revista de Ciencias Sociales (RCS), XI (2), 213-228.

Hernández, G. J., Domínguez, H. M., & Ramos, A. (2002). Canales de distribución y competitividad en artesanías. Espiral, 9 (25), 143- 164.

Junta de Andalucía. Consejería de Economía y Hacienda (2004). Tejido empresarial y factores de éxito, Una aproximación al caso andaluz. Colección Pablo de Olavide. Ed. A. G. Novograf, S. A. (Sevilla). Consultado el Febrero 25, 2006, en: http://www.juntadeandalucia.es/economiayhacienda/economia/estudios/olavide/tejido_empresarial.htm.

La Comunidad (2003). La Comunidad de Centroamérica México y el Caribe. La Comunidad, 1(1), 4-7.

Marchm, C. I. (1999). La clave del éxito en nuevas compañías innovadoras según los propios emprendedores. Dirección y organización, (21), 167-176.

Martínez, P. P. (1981). Arte popular de México. La creatividad artística del pueblo mexicano a través de los tiempos. México: Panorama Editorial S. A.

Mathus, A. M. (1993). Artesanías: opción de empleo en Valles Centrales. Oaxaca, población y futuro. 4(13), 7-8.

Mosello, S. (2003). La conciencia de éxito en la mujer gerente venezolana. Revista Venezolana de Ciencias Sociales. 7(2), 226-238.

Navia, J. (n.d.). Evaluación de la sustentabilidad del modelo de eco-producción artesanal en la región Purhepecha, México. Consultado el 25, Octubre, 2006, en http://www.rimisp.cl/webpage.php?webid=453.

Novelo, V. (1994). La artesanía como problema. Hojarasca, 32, 51-54.

Paige, R. C. & Littrell, M. A. (2002). Craft Retailer´s Criteria for Success and Associated Business Strategies. Journal of Small Business Management, 40(4), 314- 331.

Sáínz, O. A. (2002). Análisis de los factores explicativos del éxito empresarial: una aproximación al sector de denominación de origen calificada Rioja. Tesis Doctoral. Universidad de La Rioja, España.

Turok, M. (1988). Cómo acercarse a la artesanía. México: Plaza y Janés, S. A.

Vásquez, O. (2002). La idónea implementación estratégica es condición necesaria para aspirar al éxito de la empresa. Estudios Gerenciales, (85), 41-66.

Yepes, R. J. (2000). Diseño artesanal. Consultado el 10, abril, 2000, en http://www.uam.mx/organo-uam/documento/V-I/i48-14h.htm.

Published

2007-09-30

Issue

Section

Research articles

How to Cite

SUCCESS FACTORS OF THE HANDCRAFT BUSINESS IN MEXICO (Article published in Spanish). (2007). Estudios Gerenciales, 23(104), 77-100. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(07)70018-9