SENSE OF BELONGING AND COMMITMENT: IMPORTANT FACTORS OF GENERATIONAL TRANSITION IN FAMILY- OWNED BUSINESSES. THE CASE OF CONSTRUCTION COMPANIES IN CAMPECHE, MEXICO (Article published in Spanish)

Authors

  • Román Alberto Quijano García Universidad Autónoma de Campeche - Facultad de Contaduría y Administración, Especialidad en Finanzas, México.
  • Deneb Elí Magaña Medina Universidad Juárez Autónoma de Tabasco – División Académica de Ciencias Económico Administrativas, Especialidad en Estudios Organizacionales, México.
  • Carlos Alberto Pérez Canul Universidad Autónoma de Campeche - Facultad de Contaduría y Administración, Especialidad en Administración, México.

DOI:

https://doi.org/10.1016/S0123-5923(11)70183-8

Keywords:

Sense of belonging, commitment, generational transition, family business.

Abstract

The purpose of this research work was to provide a description of the sense of belonging and commitment on the part of shareholding family members in family-owned businesses specialized in the road construction industry. The design of this research work is descriptive, non-experimental and cross-sectional in nature. First, company owners were interviewed in order to identify family-owned businesses. A questionnaire was then administered to 64 managers who were also board of director members at these companies. The findings demonstrate a stronger sense of belonging than commitment to their organizations. It can be concluded that these factors impact generational transition because shareholders who are also family members are part of the board of directors at these kinds of companies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barbeito, S., Guillén, E., Martínez, M. y Domínguez, G. (2006). El criterio de elección del sucesor en las empresas familiares gallegas. Revista Gallega de Economía, 15(002), 1-16.

Barroso, F. (2005). Comunicación y desempeño organizacional. Aplicación de los enfoques cualitativo y cuantitativo en empresas constructoras pequeñas. Memoria del X foro de investigación: Congreso Internacional de Contaduría Administración e Informática, México.

Brockhaus, R. (2004). Family business succession: suggestions for future research. Family Business Review, 12(2), 165-177.

Cámara Mexicana de la Industria de la Construcción. (2008). Estadísticas. Recuperado de http://www.cmic.org

Castrillo, L.A. y San Martín, J.M. (2007). La propiedad familiar como mecanismo de gobierno disciplinador de la dirección en las empresas mexicanas: una evidencia empírica. Contaduría y Administración, 222, 59-82. Recuperado de http://www.revistas.unam.mx/index.php/rca/article/view/4676

Chittoor, R. y Das, R. (2007). Professionalization of management and succession performance - a vital linkage. Family Business Review, 20(1), 65-79.

Chrisman, J., Chua, J. y Sharma, P. (1998). Important attributes of successors in family businesses: an exploratory study. Family Business Review, 11(1), 19-34.

Chua, J., Chrisman, J. y Chang, E. (2004). Are family firms born or made? An exploratory investigation. Family Business Review, 17(1), 37-54.

De Massis A., Chua J. y Chrisman J. (2008). Factors preventing intra-family succession. Family Business Review, 21(2), 183-199.

García, E., López, J. y Saldaña, P. (2002). Socialization patterns of successors in first- to second- generation family businesses. Family Business Review, 15(3), 189-204.

González, M., Guzmán, A., Pombo, C. y Trujillo, M. A. (2010). Empresas familiares: revisión de la literatura desde una perspectiva de agencia. Cuadernos de Administración, 23(40), 11-33. Recuperado de http://cuadernosadministracion.javeriana.edu.co/pdfs/Cnos_Admon_23-40_01_MGonzalez.pdf

Habermas, H. y Danes, S. (2007). Father-daugther and father-son family business management transfer comparison: family FIRO model application. Family Business Review, 20(2), 163 - 184.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw- Hill.

Horcasitas, M.E. (2001). La competitividad de la industria de la construcción. México: Fundación ICA.

Kajihara, K. (2007). Las empresas familiares: la realidad empresarial mexicana. Revista Dirección Estratégica ITAM, 1(1).

Kazmier, L. (1998). Estadística aplicada a la administración y a la economía. México: McGraw-Hill.

Kerlinger, F.N. (2002). Investigación del comportamiento. México: McGraw-Hill.

Lee, J. (2006). Impact of family relationships on attitudes of the second generation in family business. Family Business Review, 19(3), 175-191.

Longenecker, J., Moore, C. y Petty, W. (2001). Administración de pequeñas empresas. México: Thomson Learning.

Lozano, M. (2006). La relación intrafamiliar en entornos empresariales. Incursión a un modelo de diagnóstico. Estudios Gerenciales, 22(100), 125-150. Recuperado de http://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/estudios_gerenciales/article/view/203/201

Mitchell, R., Agle, B., Chrisman, J. y Spence, L. (2011). Toward a theory of stakeholder salience in family firms. Business Ethics Quartely, 21(2), 235-255.

Poza, E. (2005). Empresas familiares. México: Thomson.

Santana, D.J. y Aguiar, I. (2006). El último propietario de las empresas cotizadas españolas (1996- 2002). Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 026, 47- 72. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=80702602

Sharma, P. e Irving, G. (2005). Four bases of family business successor commitment: antecedents and consequences. Entrepreneurship Theory and Practice, 29(1), 13-33.

Tokarczyk, J., Hansen, E., Grenn, M. y Down, J. (2007). A resource-based view and market orientation theory examination of the role of "familiness" in family business success. Family Business Review, 20(1), 17-31.

Vallejo, M. (2007). El compromiso en la empresa familiar bajo una óptica de liderazgo transformacional y aprendizaje organizacional Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 13(3), 217-234.

Vilaseca, A. (2002). The shareholder role in the family business: conflict of interests and objectives between nonemployed shareholders and top management team. Family Business Review, 15(4), 299-320.

Published

2011-12-31

Issue

Section

Research articles

How to Cite

SENSE OF BELONGING AND COMMITMENT: IMPORTANT FACTORS OF GENERATIONAL TRANSITION IN FAMILY- OWNED BUSINESSES. THE CASE OF CONSTRUCTION COMPANIES IN CAMPECHE, MEXICO (Article published in Spanish). (2011). Estudios Gerenciales, 27(121), 99-114. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(11)70183-8