GOVERNANCE AND QUALITY OF PUBLIC MANAGEMENT (Article published in Spanish)
DOI:
https://doi.org/10.1016/S0123-5923(11)70176-0Keywords:
Governance, public management, quality, certification, processesAbstract
This research focuses on a study of the incorporation of quality in the roles of government and public management. Based on a review of the most representative literature published in the last fifteen years, an analysis is conducted of global changes and their effects on the transformations of the State in order to propose a new approach to governance. This general framework provides the basis for a discussion of convergence between new public management and quality, based on experience with administrative reforms implemented in Latin American governments for the past two decades. Lastly, it provides a review of the contributions of the quality management model and certification of services through the implementation of ISO 9000 standards and process analysis in public organizations.
Downloads
References
Aguilar, L. (2009). Gobernanza y gestión pública. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Aguilar, L. (2010). Gobernanza: El nuevo proceso de gobernar. Ciudad de México: Fúr Die Freiheit.
Albizu, E., Olazaran, M. y Simón K. (2004). Reingeniería de procesos en España: la adaptación de una moda de gestión. Revista de Dirección y Administración de Empresas, 11, 161-181.
Barba, A. (2004). Calidad total en las organizaciones: poder, ambigüedad y aspectos simbólicos. En L. Montaño (Coord.), Los estudios organizacionales en México (pp. 453-474). Ciudad de México: UAM -Miguel Angel Porrúa Universidad de Occidente-Cámara de Diputados.
Bauman, Z. (2008). Tiempos líquidos, vivir en una época de incertidumbre. Ciudad de México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes-Tusquets.
Blanco, I. y Gomà, R. (2003). La crisis del modelo de gobierno tradicional. Reflexiones en torno a la governance participativa y de proximidad. Revista Gestión y Política Pública, 12(1), 5-42.
Bresser, L. (2001). Reforma de la nueva gestión pública: ahora en la agenda de América Latina. Recuperado de http://www.top.org.ar/ecgp/bibliotecavirtual.aspx
Brugué, Q. y Subirats, J. (1997). Lecturas de gestión pública. Madrid: Ministerio de Administraciones Públicas.
Centro Latinoamericano de Administración para el Desarrollo -CLAD. (1998). Una nueva gestión pública para América Latina. Recuperado de http://www.clad.org/documentos/declaraciones
Derrida, J. (1998). Deconstrucción y pragmatismo (M. Mayer y I. M. Pousadela, Trads.). Buenos Aires: Paidós.
Escobar, B. y González, J. (2003). El proceso de cambio organizativo inducido por la reingeniería de procesos de negocio. En La empresa familiar en un mundo globalizado (pp. 269-278). Lugo, España: Universidad de Santiago de Compostela.
Guajardo, E. (1996). Administración de la calidad total. Ciudad de México: PAX.
Hammer, M. y Champy, J. (1994). Reigeniería de la Corporación. Bogotá: Norma.
Hanf, K. y Scharp, W. (1978). Interorganizational policy making limits to coordination and central control. Londres: Sage.
Hobsbawn, E. (2002). War and peace in the 20th Century. London Review of Books, 24(4), 16-18.
Hobsbawn, E. (2010). El mundo sin sosiego. Revista NEXOS, 388, 45-53.
Hood, C. (1996). Racionalismo económico en la gestión pública: ¿De la administración pública progresiva a la nueva gestión pública? En Q. Brugué y J. Subirats (Eds.), Lecturas de Gestión Pública (pp. 467-490). Madrid: Ministerio de Administraciones Públicas.
Hughes, O. (1996). La nueva gestión pública. En Q. Brugué y J. Subirats, J. (Eds.), Lecturas de Gestión Pública (pp. 101-132). Madrid: Ministerio de Administraciones Públicas.
Innerarity, D. (2010, 19 de septiembre). El miedo global. Periódico El País. Recuperado de http://www.elpais.com/articulo/opinion/miedo/global/elpepiopi/20100919elpepiopi_4/Tes
Malvicino, G. (2001). La gestión de la calidad en el ámbito de la administración pública: potencialidades para un cambio gerencial. Recuperado de http://www.top.org.ar/ecgp/bibliotecavirtual.aspx
Molina, I. y Delgado S. (1998). Conceptos fundamentales de ciencia política. Madrid: Alianza Editorial.
Moreno-Luzón, M., Peris, F. y González, T. (2001). Gestión de la calidad y diseño de organizaciones. Teoría y estudio de casos. Madrid: Prentice Hall.
Moyado, F. (2002). Nueva gestión pública y calidad: relación y perspectivas en América Latina. Revista Gestión y Análisis de Políticas Públicas, 23, 135-145.
Moyado, F. (2006). Gobiernos de calidad, ideas y propuestas desde la nueva gestión pública. Revista Buen Gobierno, 1, 134-159.
Munch, L. (1998). Más allá de la excelencia y de la calidad total. Ciudad de México: Editorial Trillas.
Olias, B. (2001). La nueva gestión pública. Madrid: Prentice-Hall.
Pérez, R. (2000). Las nuevas técnicas de gestión y su aplicación en la administración pública municipal. Primer Encuentro Iberoamericano de Contabilidad de Gestión, Universidad Castilla-La Mancha, Valencia.
Saénz, F., García, P., Palao, J. y Rojo, P. (2003). Innovación tecnológica en las empresas. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid.
Suárez, M. y Ramis, J. (2008). Aplicación y evolución de la mejora continua de procesos en la administración pública. Revista Universia, 2(1), 74-86.
Thwaites, M. (2002). La calidad de la gestión pública. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Articles are the sole responsibility of their authors, and will not compromise Icesi’s University principles or policies nor those of the Editorial Board of the journal Estudios Gerenciales. Authors authorize and accept the transfer of all rights to the journal, both for its print and electronic publication. After an article is published, it may be reproduced without previous permission of the author or the journal but the author(s), year, title, volume, number and range of pages of the publication must be mentioned. In addition, Estudios Gerenciales must be mentioned as the source (please, refrain from using Revista Estudios Gerenciales).