GOVERNANCE AND QUALITY OF PUBLIC MANAGEMENT (Article published in Spanish)

Authors

  • Francisco Moyado Estrada Docente, Centro de Estudios de Administración Pública, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, UNAM, México.

DOI:

https://doi.org/10.1016/S0123-5923(11)70176-0

Keywords:

Governance, public management, quality, certification, processes

Abstract

This research focuses on a study of the incorporation of quality in the roles of government and public manage­ment. Based on a review of the most representative literature published in the last fifteen years, an analysis is conducted of global changes and their effects on the transformations of the State in order to propose a new approach to governance. This general framework provides the basis for a discussion of convergence between new public management and quality, based on experience with administra­tive reforms implemented in Latin American governments for the past two decades. Lastly, it provides a review of the contributions of the quality management model and certification of services through the implementation of ISO 9000 stan­dards and process analysis in public organizations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, L. (2009). Gobernanza y gestión pública. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Aguilar, L. (2010). Gobernanza: El nuevo proceso de gobernar. Ciudad de México: Fúr Die Freiheit.

Albizu, E., Olazaran, M. y Simón K. (2004). Reingeniería de procesos en España: la adaptación de una moda de gestión. Revista de Dirección y Administración de Empresas, 11, 161-181.

Barba, A. (2004). Calidad total en las organizaciones: poder, ambigüedad y aspectos simbólicos. En L. Montaño (Coord.), Los estudios organizacionales en México (pp. 453-474). Ciudad de México: UAM -Miguel Angel Porrúa Universidad de Occidente-Cámara de Diputados.

Bauman, Z. (2008). Tiempos líquidos, vivir en una época de incertidumbre. Ciudad de México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes-Tusquets.

Blanco, I. y Gomà, R. (2003). La crisis del modelo de gobierno tradicional. Reflexiones en torno a la governance participativa y de proximidad. Revista Gestión y Política Pública, 12(1), 5-42.

Bresser, L. (2001). Reforma de la nueva gestión pública: ahora en la agenda de América Latina. Recuperado de http://www.top.org.ar/ecgp/bibliotecavirtual.aspx

Brugué, Q. y Subirats, J. (1997). Lecturas de gestión pública. Madrid: Ministerio de Administraciones Públicas.

Centro Latinoamericano de Administración para el Desarrollo -CLAD. (1998). Una nueva gestión pública para América Latina. Recuperado de http://www.clad.org/documentos/declaraciones

Derrida, J. (1998). Deconstrucción y pragmatismo (M. Mayer y I. M. Pousadela, Trads.). Buenos Aires: Paidós.

Escobar, B. y González, J. (2003). El proceso de cambio organizativo inducido por la reingeniería de procesos de negocio. En La empresa familiar en un mundo globalizado (pp. 269-278). Lugo, España: Universidad de Santiago de Compostela.

Guajardo, E. (1996). Administración de la calidad total. Ciudad de México: PAX.

Hammer, M. y Champy, J. (1994). Reigeniería de la Corporación. Bogotá: Norma.

Hanf, K. y Scharp, W. (1978). Interorganizational policy making limits to coordination and central control. Londres: Sage.

Hobsbawn, E. (2002). War and peace in the 20th Century. London Review of Books, 24(4), 16-18.

Hobsbawn, E. (2010). El mundo sin sosiego. Revista NEXOS, 388, 45-53.

Hood, C. (1996). Racionalismo económico en la gestión pública: ¿De la administración pública progresiva a la nueva gestión pública? En Q. Brugué y J. Subirats (Eds.), Lecturas de Gestión Pública (pp. 467-490). Madrid: Ministerio de Administraciones Públicas.

Hughes, O. (1996). La nueva gestión pública. En Q. Brugué y J. Subirats, J. (Eds.), Lecturas de Gestión Pública (pp. 101-132). Madrid: Ministerio de Administraciones Públicas.

Innerarity, D. (2010, 19 de septiembre). El miedo global. Periódico El País. Recuperado de http://www.elpais.com/articulo/opinion/miedo/global/elpepiopi/20100919elpepiopi_4/Tes

Malvicino, G. (2001). La gestión de la calidad en el ámbito de la administración pública: potencialidades para un cambio gerencial. Recuperado de http://www.top.org.ar/ecgp/bibliotecavirtual.aspx

Molina, I. y Delgado S. (1998). Conceptos fundamentales de ciencia política. Madrid: Alianza Editorial.

Moreno-Luzón, M., Peris, F. y González, T. (2001). Gestión de la calidad y diseño de organizaciones. Teoría y estudio de casos. Madrid: Prentice Hall.

Moyado, F. (2002). Nueva gestión pública y calidad: relación y perspectivas en América Latina. Revista Gestión y Análisis de Políticas Públicas, 23, 135-145.

Moyado, F. (2006). Gobiernos de calidad, ideas y propuestas desde la nueva gestión pública. Revista Buen Gobierno, 1, 134-159.

Munch, L. (1998). Más allá de la excelencia y de la calidad total. Ciudad de México: Editorial Trillas.

Olias, B. (2001). La nueva gestión pública. Madrid: Prentice-Hall.

Pérez, R. (2000). Las nuevas técnicas de gestión y su aplicación en la administración pública municipal. Primer Encuentro Iberoamericano de Contabilidad de Gestión, Universidad Castilla-La Mancha, Valencia.

Saénz, F., García, P., Palao, J. y Rojo, P. (2003). Innovación tecnológica en las empresas. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid.

Suárez, M. y Ramis, J. (2008). Aplicación y evolución de la mejora continua de procesos en la administración pública. Revista Universia, 2(1), 74-86.

Thwaites, M. (2002). La calidad de la gestión pública. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.

Published

2011-09-30

Issue

Section

Research articles

How to Cite

GOVERNANCE AND QUALITY OF PUBLIC MANAGEMENT (Article published in Spanish). (2011). Estudios Gerenciales, 120(27), 205-226. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(11)70176-0