INNOVATION AS A CORE COMPETENCE IN THE INTERNATIONALIZATION OF LATIN AMERICAN COMPANIES: THE PROCESS OF BICO INTERNACIONAL, A COMPANY OF THE CARVAJAL S.A. GROUP (Article published in Spanish)
DOI:
https://doi.org/10.1016/S0123-5923(11)70155-3Keywords:
Strategies, internationalization, innovation, added value, BicoAbstract
Bico Internacional is a Colombian company that has set new trends in the internalization of its operations. This article presents a case study concerning Bico’s experience in Colombia and abroad. It is complemented by the application of theoretical models such as the theories by Prahalad and Hamel, Uppsala, and Johanson and Vahlne, and the model proposed by Stephen H. Rhinesmith, in order to explain the company’s market expansion process. It is concluded that Bico is a company that has not only a wide capacity to respond to the challenges of the local and international environments, but also a great ability to innovate with its products, the design of its organizational structure, and its marketing strategies.
Downloads
References
Alfredo Carvajal Sinisterra. (2008, 9 de diciembre). Revista Dinero. Recuperado de http://www.dinero.com/edicion-impresa/especial-comercial/alfredo-carvajal-sinis-terra_52164.aspx
Anderson, E. y Gatignon, H. (1986). Modes of Foreign Entry: A Transaction Cost Analysis and Propositions. Journal of International Business Studies, 17(3), 1-26.
Buckley, P. (1988). The Limits of Explanation: Testing the Internalization Theory of the Multinational Enterprise. Journal of International Business Studies, 19(2), 181-193.
Camargo, A. (2005, 10 de julio). Colombia también tiene sus propias multinacionales. Diario El Tiempo. Recuperado el 14 de diciembre de 2005, de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-1960317
Carvajal S.A. (2008, octubre). BICO Internacional. En Universidad Icesi (Organizador), Foro Estrategias de Internacionalización de Empresas Colombianas. 10 años Programa de Economía y Negocios Internacionales. Cali, Colombia.
Carvajal S.A. (2009a). Informe Anual 2009 Carvajal Internacional S.A. Recuperado el 24 de junio de 2010, de http://www.carvajal.com/wp-content/uploads/2011/01/Informe-Anual-20091.pdf
Carvajal S.A. (2009b). Primera Emisión Bonos Ordinarios Carvajal Internacional S.A. Recuperado el 24 de junio de 2010, de http://www.carvajal.com/wp-content/uploads/2011/01/presentacion.pdf
Carvajal se reinventa. (2010, 26 de julio). Revista Dinero. Recuperado el 1 de abril de 2011, de http://www.dinero.com/edicion-impresa/caratula/carvajal-reinventa_74523.aspx
CEPAL. (2004). Balance preliminar de las economías de América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: Autor. Recuperado el 4 de abril de 2011, de http://www.eclac.org/publicaciones/xml/9/20479/lcg2265e.pdf
Geldres, V.V., Etchebarne, M.S. y Bustos, L.H. (2011). La distancia psíquica y el desempeño exportador: un reto para la pyme en la era de la globalización. Estudios Gerenciales, 27(118), 85-96. Recuperado el 1 de abril de 2011, de http://bibliotecadigital.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/item/5328/1/4distancia_psiquica_desempeno.pdf
Johanson, J. y Vahlne, J.E. (1977). The Internationalization Process of the Firm&mdash: A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments. Journal of International Business Studies, 8(1), 23-32.
Johanson, J. y Vahlne, J.E. (1990). The Mechanism of Internationalization. International Marketing Review, 7(4), 11-24.
Johanson, J. y Wiedersheim-Paul, F. (1975). The internationalization of the firm: Four Swedish cases. Journal of Management Studies, 12(3), 305-322.
Khanna, T. y Palepu, K. (1999). Policy shocks, market intermediaries, and corporate strategy: the evolution of business groups in Chile and India. Journal of Economics and Management Strategy, 8(2), 271-310.
Khanna, T. y Palepu, K. (2000). The future of business groups in emerging markets: long run evidence from Chile. Academy of Management Journal, 43(3), 268-285.
Kock, C. y Guillen, M. (2001). Strategy and structure in developing countries: business groups as an evolutionary response to opportunities for unrelated diversification Industrial and Corporate Change, 10(1), 77-113.
Ochoa, H., Cárdenas, M., Fernández, G., López, V.E. y Quintero, L.A. (2007). ´¿Cómo compiten las firmas latinoamericanas en los mercados globalizados? La estrategia del Grupo Empresarial Antioqueño para enfrentar la competencia internacional: el caso de Inversiones Argos (CD-ROM). Cali, Colombia: Universidad Icesi.
Ochoa, H., Echeverry, V., Fernández, L., Quintero, T. y Wilches, P. (2006). ¿Cómo compiten las firmas latinoamericanas en los mercados globalizados? La estrategia del Grupo Empresarial Antioqueño para enfrentar la competencia internacional: el caso de Inversiones Nacional de Chocolates. Estudios Gerenciales, 99, 105-129. Recuperado el 1 de abril de 2011, de http://bibliotecadigital.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/item/814/2/Como_compiten_firmas_latinoamericanas_mercados_globalizados.PDF
Ochoa, H., Ramírez, C. E., y Posada, M. E. (2003). Presencia internacional de la Organización Carvajal en México (Working paper Universidad Icesi).
Prahalad, C.K. y Hamel, G. (1990). The core competence of the corporation. Harvard Business Review, 68(3), 79-91.
Prahalad, C.K. y Hamel, G. (1996). Insertar la perspectiva de las competencias esenciales (Reimpresión). En Compitiendo por el futuro: Estrategia crucial para crear los mercados del mañana (pp. 291-309). México, D.F.: Ariel.
Ramírez, C.E. (2006). Internacionalización de Leonisa: una empresa colombiana de ropa interior. Estudios Gerenciales, 98, 25-55. Recuperado el 1 de abril de 2011, de http://bibliotecadigital.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/item/804/1/Internacionalizacion_Leonisa_empresa%20_colombiana_ropa_interior.pdf
Ramírez, C.E., Jiménez, A. y Garrido, J. (2003). Inversión Colombiana en el exterior: Bavaria y su estrategia internacional con las cervezas. Estudios Gerenciales, 86, 79-95. Recuperado de http://bibliotecadigital.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/item/298/1/cramirez_ajimenez_jgarrido_bavaria.pdf
Rhinesmith, S.H. (1991). Going Global From the Inside Out. Training & Development, 45(11), 42-47.
Ruelas, A. (2004). Innovar en mercados emergentes: el paradigma de la T grande. Harvard Business Review América Latina, febrero.
Salas, A. (1998). Estrategias de las empresas mexicanas en sus procesos de internacionalización. Revista CEPAL, 65, 133-153.
Seppo, M. (2007). The role of business networks in the internationalization of Estonian chemical industry enterprises. University of Tartu Faculty of Economics and Business Administration Working Paper Series, 50, 46.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Articles are the sole responsibility of their authors, and will not compromise Icesi’s University principles or policies nor those of the Editorial Board of the journal Estudios Gerenciales. Authors authorize and accept the transfer of all rights to the journal, both for its print and electronic publication. After an article is published, it may be reproduced without previous permission of the author or the journal but the author(s), year, title, volume, number and range of pages of the publication must be mentioned. In addition, Estudios Gerenciales must be mentioned as the source (please, refrain from using Revista Estudios Gerenciales).